باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

"اقتصاد مقاومتی" دقیقاً کجایی؟

| چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵ ب.ظ | ۲ نظر


سوال های کماکان بی جواب از دولت پیرامون اجرای اقتصاد مقاومتی/"اقتصاد مقاومتی" دقیقاً کجایی؟
اکنون سه سال از این ابلاغیه بسیار مهم و سرنوشت ساز می‌گذرد و سوال مهمی در ذهن‌ها پدید می‌آید که مردم و مسئولین تا چه حد نقش خود را در این سیاست ها ایفا کرده اند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به غیر منافقین و دشمنان اصلی این کشور، نمی‌توان فردی را در این مرز و بوم یافت که به طور کلی از اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور سودی نبرد، از جوان مومن انقلابی گرفته  تا یک فردی که دل خوشی از نظام ندارد، همه با گرایش های مختلف فکری و سیاسی، با اندک تاملی در می‌یابند که اجرای اقتصاد مقاومتی چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت به نفع اقتصاد کشور است و اثرات آن به صورت مسقیم در زندگی افراد مشهود است.

از طرفی دیگر به علت گفتمان پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی، دشمنان این مرز و بوم از همان شکل گیری انقلاب اسلامی، تا به امروز تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به این نظام انجام داده اند، یک روز با جنگ نظامی و امروز با جنگ اقتصادی به نبرد علیه ما دست زده اند.

شاید برای همین است که دیدبان تیزبین کشور، یعنی رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر در اکثر سخنرانی‌ها و شعارهای سال خود، بحث "اقتصاد" را موضوعی بسیار مهم در کشور قلمداد می‌کنند و با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال 92، راه و چاه را به صورت واضح برای مسئولین کشور می‌گشایند و از سران قوا می‌خواهند تا بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای این سیاست های اقتصادی کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند.

اکنون سه سال از این ابلاغیه بسیار مهم و سرنوشت ساز می‌گذرد و سوال مهمی در ذهن‌ها پدید می‌آید که مردم و مسئولین تا چه حد نقش خود را در این سیاست ها ایفا کرده اند.

با اندک نگاهی به کارنامه مسئولین و وضعیت فعلی کشور، درمی یابیم که هرچند اقداماتی در همین راستا آن هم بیشتر توسط ارگان های غیر دولتی انجام گرفته است، اما به طور مشخص اکثر مسئولین به جای تلاش در این قضیه، تنها به کلی گویی در اقتصاد مقاومتی می‌پردازند و انجام وظایف خود را منوط به انجام دیگر ارگان ها می‌دانند.

شاید برای همین بود که رهبری شعار امسال را "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" نامیدند تا دیگر حجت بر مسئولین تمام شود و به جای بیان صرف "اقتصاد مقاومتی" به صورت جدی این موضوع را پیگیری نمایند.

در همین راستا رهبری در بیانات خود در 14 خرداد 95 فرمودند:« ما برای اینکه با تحریم مقابله کنیم چه‌کار باید بکنیم؟ اوّلِ صحبت عرض کردم که یک دوراهی‌ای را دشمن نشان میدهد به ما؛ میگوید یا بیایید تسلیم آمریکا بشوید و هر چه او میگوید گوش کنید، یا فشار و تحریم ادامه پیدا میکند؛ این یک دوراهی است که گفتیم غلط و دروغ است، امّا یک دوراهی دیگری وجود دارد: یا بایستی مشکلات تحریم را تحمّل کنیم یا ایستادگی کنیم به‌وسیله‌ی اقتصاد مقاومتی. خیلی خب، آمادگی شما خوب است، منتها برای اقتصاد مقاومتی، صِرف آمادگی کافی نیست؛ ما گفتیم «اقدام و عمل». البتّه دولت محترم در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی کارهایی کرده‌اند؛ ما گفتیم یک ستاد فرماندهی تشکیل بدهید برای اقتصاد مقاومتی، تشکیل دادند و معاون اوّل رئیس جمهور محترم را در رأس آن گذاشتند؛ کارهایی هم کردند، گزارشش را هم به من دادند که من امروز در پیام اوّل سال به ملّت عزیزمان این را گفتم؛ منتها اینها کارهای مقدّماتی است. به من گزارش داده‌اند که بر اثر فعّالیتهایی که انجام گرفته است، تراز بازرگانی مثبت شده یعنی صادرات غیر نفتی‌مان از وارداتمان بیشتر است؛ خب، این خبر بسیار خوبی است؛ یا اینکه مثلاً فرض بفرمایید واردات ما از سال گذشته کمتر شده است؛ اینها خبرهای خوبی است، منتها اینها کفایت نمیکند و کار با اینها تمام نمیشود؛ کارهای اساسی باید انجام بگیرد.»

 

برای روشن شدن وظایف ارگان ها و وزارت خانه های مختلف به طور مشخص در اقتصاد مقاومتی، باید پرسید که :

 وزارت نفت، در مقابله با ضربه پذیری درآمد نفت گاز چه اقدامی انجام داده است؟

وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان، چه فعالیتی برای مصون سازی در امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی و همچنین افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی انجام داده است؟

آیا وزارت نیرو در این چند سال اقدامی برای بهینه سازی مصرف آب، کاهش شدت انرژی و صادرات برق انجام داده است؟

وزارت فرهنگ و ارشاد و صدا وسیما چه نقشی در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، تقویت فرهنگ جهادی و خربد کالای ایرانی و ترویج مدیریت مصرف انجام داده است؟

 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، در ارتقا بهره‌وری و رقابت پذیری اقتصاد، انظباط مالی وشفاف سازی بودجه، هدفمند سازی یارانه ها و عدالت اجتماعی، چه کاری انجام داده است؟

وزارت اقتصاد، در اصلاح نظام درامدی دولت و تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد و  ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها چه کاری انجام داده است.

وزارت راه و شهر سازی، در توسعه زیر ساخت های تجارت خارجی و ترانزیتی چه اقدامی انجام داده است؟

وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، در ساماندهی نظام ملی نواوری و اقتصاد دانش بنیان و شناسایی و بکارگیری ظرفیت های علمی، فنی، و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی،چه قدم هایی برداشته است؟

وزارت صنعت و معدن و تجارت، در کاهش وابستگی به کشور های محدود و خاص در تأمین نیازهای کالایی کشور، شفاف سازی  در نظام توزیع کالا، و حمایت همه‌جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها چه اقدامی موثری برداشته است؟

وزارت تعاون کار و رفاه اقتصادی، چه اقدامی در تقویت سرمایه انسانی، اجتماعی، توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی، انجام داده است؟

آیا وزارت امور خارجه، به غیر از مذاکره با 5+1، از ظرفیت دیگر کشورها برای واردات و صادرات و بهروه‌وری، وارد مذاکره شده است؟

بانک مرکزی آیا اقدامی در اصلاح سیاست های پولی و اعتباری و بانکداری بدون ربا  انجام داده است؟

سازمان ملی استاندارد چه اقدامی در گسترش پوشش استاندار ملی انجام داده است؟

آیا رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قظائیه، بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری در سال 92 اعلام شد، بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن ابلاغیه کردند؟ و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آوردند؟

آیا مجلس شورای اسلامی، وظایف وزرای دولت را برای اجرای اقتصاد مقاومتی زیر زربین برده اند؟ یعنی همه وزرا به وظایف خود به خوبی عمل کرده اند که هیچ وزیری استظیاح نشده است؟!

آیا قوه قضائیه درشناسایی، معرفی و محاکمه مفسدان اقتصادی و سلامت اداری مقتدر عمل کرده است؟

حوزه های علمیه و دانشگاه ها چه اقدامی در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در میان نخبگان و مردم داشته اند؟

روحانیون و سخنرانان تا چه حد از ضرورت اقتصاد مقاومتی و دوری از فرهنگ تچمل گرایی، مصرف زدگی و خرید کالای ایرانی سخن می‌گویند؟

سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه پاسداران، شهرداری ها،موسسات فرهنگی و اقتصادی، شرکت های و بنگا ه های اقتصادی،سازمان های مردم نهاد چه گامی را در ترویج فرهنگ گفتمان اقتصاد مقاومتی انجام داده اند؟

مدیران اداره‌های دولتی وغیر دولتی و ارگان‌های  نظامی، در محل کار خود از چه وسائل خارجی که مشابه ایرانی ان وجود دارد استفاده می‌کنند؟

رسانه ها اعم از صدا و سیما،خبرگزاری ها ، سایت های خبری و تحلیلی،روزنامه ها و نشریات تا چه حد بدون نگاه حزبی مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی پیگیری و مخابره می‌کنند؟

شهروندان ایرانی، از کارگر شهرداری گرفته تا معلم و دکتر، تا چه حد از کالای ایرانی در محل زندگی و محل کار خود استفاده می‌کنند؟

خلاصه باید گفت همه در اجرایی شدن فرهنگ اقتصاد مقاومتی سهیم هستیم اما به طور مشخص سکاندار اجرایی کشور یعنی دولت نقش بسزا و پررنگی در اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

 با توجه آخرین سال از عمر دولت یازدهم، اگر دولت همچنان بخواهد در اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی ضعیف عمل کند و چاره مشکلات اقتصادی را ارتباط با غرب بداند، جدای از متضرر شدن مردم، بدون شک در دوره بعدی ریاست جمهوری مردم به گفتمانی رای خواهند داد تا فارغ از شعار زدگی، قدمی برای بهبود وضعیت معیشتی درکشور بردارد.

حسن عبدالصمد

نظرات  (۲)

  • گلستان بلاگ
  • سلام. میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک.

    باتشکر. این مطلب در گلستان بلاگ منتشر شد

     برای نشر سریعتر مطالب خود به ما بپیوندید.و مطالب خود را از طریق ورود به سایت و انتخاب گزینه ارسال مطالب برای ما ارسال کنید

     http://golestanblog.ir/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D9%8B-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%9F/

    موید باشید

    یاعلی. التماس دعا

    سلام، با تشکر از شما

     

    ""اقتصاد مقاومتی" دقیقاً کجایی؟"

     

    با آدرس: http://www.harfeto.ir/News/11987.html

     

    در سایت حرف تو انتشار یافت.

     

    هدیه سایت حر ف تو:  بیائیم تا می توانیم در خدمت انقلاب و اسلام باشیم نه اینکه انقلاب و اسلام را در خدمت خود بگیریم.

     

    یا علی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">