باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

نویسندگان بخوانند:

| چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۸۹، ۰۶:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

                                     نویسندگان بخوانند:

بیست و سه اندرز به کسانی که وقت

ندارندبنویسند.                                          

 

1-    صبحها زودتر از خواب بیدار شوید. لطفاً غرغر نکنید! باور کنید که نویسنده ها بیش از هر چیز، این شگرد را توصیه می کنند.

2-    پس از اینکه از سرکار به خانه آمدید، بنویسید. البته مسلم است که همه نویسندگان نمی توانند این کار را بکنند اما ممکن است مانند «ویلیام هـ . میلِر» نویسنده امریکایی که در استفاده از این شیوه موفق بوده، این توصیه به حال شما نیز سودمند باشد.

3-    همیشه برنامه کاری مشخصی دم دست داشته باشید. برای نویسنده ای که وقتش کم است، هیچ چیز بدتر از این نیست که هنگام گیر آوردن فرصت، عملاً طرح و برنامه ای برای نوشتن نداشته باشد.

4-    از هر فرصتی برای نوشتن استفاده کنید. حتی اگر مجبورید هر روز از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر کار کنید، موقع نهار یا هنگام استراحت و خوردن چای، دقایقی را هم به کار نوشتن اختصاص دهید.

5-    بهتر است سعی کنید همزمان دو تا از طرح هایتان را پیش ببرید. البته از این بهتر آن است که هر دو برنامه کاری در مرحله ای واحد از مراحل نوشتن که شامل برنامه ریزی، تحقیق، نگارش و اصلاح است، نباشند تا بشود برحسب حالات روحی، از یکی به دیگری پرداخت.

6-    همیشه کارتان همراهتان باشد. البته ممکن است شما نخواهید مثلاً در اتاق رختشویی چیزی بنویسید! اما می توانید در آنجا پیرامون مسأله ای، کمی مطالعه یا دست نوشته ای را ویراستاری کنید.

7-    سعی کنید زمانیکه از نوشتن دست می کشید تا تجدید قوا کنید را به حداقل برسانید؛ چون معمولاً نویسنده ها از روبه رو شدن مجدد با صفحات سفید کاغذ متوحش می شوند یا بدشان می آید. به همین دلیل کمتر نویسنده موفقی را می توان یافت که راهی برای بیماری «تنفر یا ترس از صفحات سفید» پیدا نکرده باشد. در این مواقع، معمولاً نویسنده ها خود را با تراشیدن چند مداد یا نوشتن نامه سر شوق نگه می دارند.

 

8-    به هر طریقی که می توانید جلوی سر و صدا یا عواملی را که موجب به هم زدن تمرکز ذهنیتان می شوند، بگیرید.

9-    از خانواده خود نیز کمک بگیرید. می توانید از همسر و بچه هایتان نیز در امر تحقیقات استفاده کنید.

10-  تمرکز ذهنیتان را تقویت کنید. برای اینکه حواستان پرت نشود باید تمرکز ذهنیتان را تقویت کنید.

11- قبل از نوشتن، طرح رئوس مطالب را روی کاغذ بیاورید. اگر این کار را انجام دهید، خواهید دید که چقدر در وقتتان صرفه جویی می شود.

12- برنامه کاری هر هفته را از قبل مشخص کنید.

13- روش اجرایی مشخص خود را مطابق با وقتی که دارید، تنظیم کنید. قبل از اینکه طبق برنامه کاریتان زود دست به کار نوشتن شوید، سعی کنید زمان لازم برای اجرای برنامه خود را نیز از قبل پیش بینی کنید تا با روش کارتان در تضاد نباشد.

14- لزومی ندارد موقع نوشتن، ترتیب طرح رئوس مطالب را دقیقاً رعایت کنید. با وجود اینکه طرح ریزی رئوس مطالب کار بسیار مهمی است اما لازم نیست هنگام نوشتن مو به مو از نظم و ترتیب آن پیروی کنید. بلکه بهتر است هر بار، اول آن قسمتی را بنویسید که آمادگی بیشتری دارید.

15- اگر موقع نوشتن چیزی یادتان نیامد، جایش را خالی بگذارید و رد شوید تا بعداً در مورد آن مسأله تحقیق کرده، جاهای خالی را پر کنید.

16- موقع تعطیلات، مسافرت کنید تا بتوانید در محیطی آرام بنویسید.

17- از تعیین مهلتها به نفع کار خود استفاده کنید. به نظر می رسد که تعیین ملهت، دشمن شماره یک نویسنده باشد اما برای تنوع هم شده بد نیست که از این پس با تعیین مهلتها از در دوستی برآیید.

18- برای کار خود محدودیت زمانی معین کنید. اگر حتی موعد مقرری برای پایان کارتان مشخص نکرده اید، از قبل زمان لازم را برای انجام تک تک برنامه های خود پیش بینی کنید. این کار حتی ممکن است به بهتر شدن نوشته شما بینجامد.

 

19- مقداری را که باید بنویسید از قبل مشخص کنید و سپس به عهد خود وفا کنید.

20- ... و بعد بر مبنای آن پیش بروید. برای ایجاد انگیزه ای قوی در خود، تعداد کلمات یا میزان صفحاتی را که هر بار می نویسید، ثبت کنید.

21- کسی را مأمور پیگیری کارهایتان کنید.

22- از نیروی ناخودآگاه خود استفاده کنید. می دانید چرا بعضی از نویسندگان در زیر دوش حمام یا نیمه شب و هنگام خواب، فکر بکری به ذهنشان می رسد یا به کشف چیزی نایل می شوند؟! چون در این مواقع نیروی ناخودآگاه انسانها هم چنان مشغول کار و فعالیت است و گهگاهی ابراز وجود می کند. اما لازم نیست دست روی دست بگذارید و منتظر ناخودآگاه باشید! مثل سردبیری جدی از نیروی ناخودآگاهتان کار بخواهید ؛  برای مثال نویسنده خودساخته، «ناپولی ئن هیل» کتابی نوشت ولی هر چه سعی کرد نتوانست اسمی برای آن پیدا کند. ناشرش یک روز به او مهلت داد تا عنوان مناسبی برای کتابش بیابد.

همان شب و قبل از خواب به طور جدی و بلند بلند با ناخودآگاهش صحبت کرد و گفت: «اسم این کتاب به اندازه یک میلیون دلار برایم ارزش دارد و باید همین امشب پیدایش کنم! فهمیدی؟!» ساعت 2 بعد از نیمه شب ناگهان از خواب بیدار شد و کورمال کورمال ماشین تحریرش را پیدا کرد و عنوان کتابش را که «بیندیشید و ثروتمند شوید» است ، ماشین کرد.

23-و بالاخره برای صرفه جویی در وقت از دستاوردهای صنایع جدید بهره ببرید. البته منظور صرفاً وسایل صنعتی پیشرفته مثل پست تصویری نیست بلکه حتی استفاده از یک مداد تراش برقی یا دستگاه فتوکپی هم نوعی صرفه جویی در وقت است.

                                                                                                                                   «برگرفته از کتاب فن داستان نویسی»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">