باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

کار فرهنگی در روز عید غدیر مخصوص بچه شیعه ها

| يكشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۴:۵۱ ب.ظ | ۹ نظر

کار فرهنگی در روز عید غدیر مخصوص بچه شیعه ها


هر ساله با امدن عید نوروز همه به تکاپو میافتند تا خانه تکانی انجام دهندف به دید بازدید یکدیگر بروند. لباس نو بخرند و به یکدیگر عیدی بدهند. خلاصه در ایام نوروز همه به نوعی شاد هستند.علت این اتفاق گردش زمین به دور خورشید است. هیچ گاه این اقدامات پسندیده را مذمت و یا کمرنگ نمیکنیم ولی چه خوب است که ما غیر از ایام نوروز همین اعمال را که اتفاقا سفارش هم شده است در روز عید غدیر انجام دهیم.

اگر اسم خود را شیعه گذاشته ایم پس به خوبی می‌دانیم که  عید الله اکبر به چه معناست. عیدی که در دین ما به  عنوان بزرگترین عید از ان یاد شده است.اما متاسفانه این روزها بسیاری از افراد متدین به جای برنامه برای عید غدیر روز شماری محرم را میکنند. هر چند محرم و سوگواری ابا عبدالله جز ضروریات است و باید زنده نگه داشته شود اما سوگواری که معنای ولایت و غدیر در ان نباشد کار را به ناکجا اباد میرساند.

برای عید غدیر چند پیشنهاد به شیعیان امیرالمونین علی (ع)‌داریم:

1-      عیدی و هدیه به کودکان: به فرزند خود و یا فرزند اقوام و هماسیگان خود عیدی دهید( این عیدی میتواند هم اسکناس باشد هم کتاب داستانی پیرامون حضرت علی ع و یا حتی یک خوراکی یا بادکنک)

2-      دید بازدید سادات و بزرگان فامیل: در این روز به سادات فامیل دوست و همسایه سری بزنید و عید را به او تبریک بگوئید(‌متاسفانه این روزها بسیاری از افراد به جای دیدار حضوری صله رحم خود را با پیامک و تلفن انجام میدهند که پیشنهاد اکید میشود همراه با خانواده به صورت شب نشینی خدمت سادات فامیل و یا بزرگتر های فامیل برسید)

3-      دادن غذا به فقرا و یا اقوام و همسایه:چه خوب است افرادی که توانش را دارند در این روز به فقرا و یا اقوام خویشان اطعام دهند. چرا که اطعام در این روز سفارش شده است. حتی میتوان به تعداد 2 یا سه نفر از همسایگان غذا بیشتر درست کرد و به انان دهیم(در حالی که اکثراطعام ها در ماه محرم انجام میشود که با اینکه ان هم پسندیده است اما در رابطه با اطعام روز غدیر ائمه سفارش فراوان کرده اند)

4-      اهدای هدیه: میتوان در کنار عیدی، اطعام ودید بازدید ها، شکلات و برگه ای را که حدیثی از امیرالمومنین باشد به دیگران هدیه دهیم.

همچنین اهدای نهج البلاغه های جیبی و یا سی دی های صوتی از امیرالمونین برای هدیه و یا جایزه بسیار مناسب است.

 

5-      مسابقه برای کودکان: میتوان از کودکان بخواهیم تا با نقاشی و یا رنگ امیزی نقاشی های  اماده، جایزه ای مانند کتاب داستان در رابطه با حضرت علی(ع)،سربند، پازل و یا حداقل بادکنک یا لوازم التحریر به انها هدیه داد.

و یا به کودکانی که اسم علی را دارند جوایزی اهدا کرد.

و یا همخوانی و یا پخش سرود "من بچه شیعه هستم" همراه با جوایز

 

6-      مسابقه برای جوانان و بزرگسالان:کتاب های مختلفی در رابطه با حضرت علی (ع)و روز غدیر نگاشته شده است میتوان با طراحی چند سوال از ان کتاب ها، مسابقه کتابخوانی برگزار کرد . اگر تعداد این سوالات زیاد بود میتوان به صورت پاسخنامه طراحی شود و اگر تعدادش کم بود میتوان گزینه های صحیح را پیامک کنند.(مسابقه میتواند از کتاب گرانبهای نهج البلاغه هم باشد چرا که اکثر مردم این کتاب را دارند و نیازی به تهیه مجدد کتاب ندارند)

7-       موبایل خود را علوی کنید( مساجد، هیئت ها و یا حتی تک تک افراد میتوانند در فضایی که کمی رفت امد دارد میزی بگذارند و با لب تاب و یا گوشی همراه خود فایل های مذهبی شامل،سخنرانی، مولودی، عکس پس زمینه، نرم افزار و... را به افرادی که از ان محل عبور میکنند ارسال نمایند. برای این کار میتوانند هم با رم ریدر هم با بلوتوث این انتقال فایل ها را انجام دهند. بهتر است در جلوی یا بالای میز، کاغذ یا بنرو یا پارچه نوشته ای مبنی بر" "موبایل خود را علوی کنید،رم و فلش رایگان پر میشود"( این اقدام هیچ هزینه ای برای فرد یا مجموعه ای ندارد اما اثرگذاریش فوق العاده زیاد است.)

8-      ترویج مفهوم ولایت فقیه: بهترین زمان برای تبلیغ مفهوم ولایت فقیه و ولایت پذیریف عید غدیر است. چه خوب است در ماحفل خانوادگی، دوستان، مساجد،هیئت ها، فضای مجازی و..بحث های سازنده پیرامون تبعیت از ولی و ابعاد شخصیتی امام خامنه ای صورت گیرد. این تبلیغ میتواند با صحبت و گفتگو. خواندن کتاب،برپایی مسابقه برای کودکان و بزرکسالان ،ارسال فایل های صوتی و تصویری و...در رابطه با همین موضوع باشد.  

9-       ایستگاه صلواتی: پخش و توزیع شرینی و شربت به عموم مردم

10- نصب پرچم و یا برگه های منقش به نام حضرت علی (ع) در بالای هر خانه

11- پشت نویشی اتوموبیل ها و یا توزیع برچسب هایی که به شیشه عقب ماشین و یا موتور میچسبانند. این کار میتواند همراه با هدیه یک سی دی صوتی از حضرت علی (ع) باشد تا در ماشین ها استفاده شود.

هر کسی که اسم خود را بچه شیعه میداند در ابتدا با خود بیندیشد که برای زنده نگه داشتن این روز چه اقداماتی را تاکنون انجام داده است و بعد استین همت را بالا بزند و با جمعی و یا حتی به صورت فردیف یک یا چند مورد از ایده های ذکر شده را اجرایی نماید.

دوستانی که توفیق اجرای این برنامه ها را دارند سعی کنند گزارشی تصویری و متنی از فعالیت خود تهیه نمایند و به نظرات همین وبلاگ ارسال نمیایند تا در سال اینده بتوانیم از تجربیات یکدیگر استفاده نمائیم

(امسال هم میخواهیم همین کار فرهنگی رو شروع کنیم دوستانی که مایل به همکاری در بحث فکری، حضوری و مالی هستند در نظرات همین مطلب اعلام همکاری کنند.

برای کمک های مالی خود میتوانید مبلغ نذری خود را (هرجند بسیار اندک) به شماره کارت  6037991745041651 بانک ملی به نام "عبدالصمد واریز نمایند.

یا علی مدد

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سایت ها و مطالب مفید برای فعالیت های فرهنگی برای عید غدیر:

مجموعه صوتی شراب بهشتی(نهج ابلاغه صوتی)

داستان و شعر نقاشی ویزه کودکان در رابطه با غدیر

وبلاگ جامع و مفید فرزندان غدیر

رنگ امیزی و شعر ویزه کودکان

شعر و رنگ امیزی ویژه کودکان برای روز عید غدیر

معرفی کتاب کودک برای عید غدیر1

معرفی کتاب پندهایی از نهج البلاغه ویزه کودکان

معرفی کتاب ویژه حضرت علی(ع) بزرگسال1

معرفی کتاب یک روز در عید غدیر

مسابقه برای کودکان در روز عید غدیر

مناظره پدر و پسر در رابطه با غدیر

....

در حال تکمیل...