باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

آقای ضرغامی ما بی انصاف نیستیم!

| پنجشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۱، ۰۷:۰۳ ق.ظ | ۳ نظر

آقای ضرغامی ما بی انصاف نیستیم!

این روزها در فضای مجازی نقدهای بسیار زیادی به عملکرد صدا و سیما صورت گرفت که اکثر قلما(‌اهل قلم) متهم ردیف اول این ضعف را ریاست صدا و سیما می‌دانند.

نقد‌هایی که بسیارشان بجا است.اینکه در سریال‌ها اگر قسمت پایانی‌اش را نبینیم نه تنها پیام‌های فیلم رامتوجه نمی‌شویم، بلکه 29 قسمت دوز کلک دروغ یاد گرفته ایم.

و یا اینکه آیا اتاق فکری برای سیاست گذاری سریال‌های ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد یا خیر؟ برای مثال در یک اتاق فکر، فضلا و متخصصین بنشینند و نتیجه بگیرند که با توجه به گسترش فلان رزیلت اخلاقی در جامعه این نکات را در برنامه هایتان القا کنید.

البته شاید چنین اتاق فکرهایی تشکیل شده است اما خروجی برخی برنامه‌ها ما را دچار چنین شبهاتی می‌کند.

لازم میدانم در کنار نقدهایی که به سریال های ماه مبارک رمضان شد ازعوامل  "مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" تشکر ویژه ای داشته باشم. مجموعه ای که شاید کمتر دیده شد. فیلمی که در هر قسمت پیام اخلاقی را با هنرمندی به مخاطب القا میکرد مفاهیم ارزشی مانند کسب روزی حلال ، راستگویی، توسل به اهل بیت،حس همنوع دوستی را به خوبی در قاب دوربین به تصویر کشید.هر چند در اواسط ماه مبارک تقریبا پیام داستان ها تکراری و قابل پیش بینی بو،اما همت کارگردان و به ویژه تیم قدرتمند نویسندگان این مجموعه نشان از دغدغه و عملکرد موفق این مجموعه نسبت به سایر سریال‌های تلویزیونی است.

البته از یاد نبریم که برنامه‌های صدا و سیما تنها به سریال ها محدود نمی‌شود بلکه برنامه های مربوط به سحر و افطار هم اثر گذاری بسیار زیادی بر مخاطب دارد.

آقای ضرقامی! درست است که ما به عملکرد صدا و سیما نقد داریم اما این را میدانیم که مشکل اصلی این است که من و افرادی که از مظلومیت  معنویت در صدا و سیما صدایمان در فضای مجازی را پر شده است هنوز وارد گود سینما نشده‌ایم.

در مثل مناقشه نیست؛ یک سرمربی فوتبال زمانی میتواند در جام جهانی نتیجه بگیرد که بازیکنان خوبی داشته باشند. وقتی عده ای که عرق ملی ندارند فوتبالیست شده اند در نتیجه با غیرت بازی نمی‌کنند.باید افرادی که به دنبال عزت ایران اسلامی هستند فوتبال هم به طور حرفه ای یاد بگیرند و با یک سرمربی متعهد و متخصص خوب نتیجه بگیرند.

واضحتر بگویم مشکل این است که در تمام صدا و سیما که بگردیم به تعداد انگشتان دست کارگردان و فیلم نامه نویس ارزشی پیدا نمیکنیم! آن وقت چه توقعی داریم که سراسر برنامه ها بدون نقص باشد! کارگردانی که تنها به واسطه کسب درآمد و یا محبوبیت فیلمی سفارشی را می‌سازد که به مفاهیم آن هیچ اعتقادی ندارد، قطعا نمی‌تواند پیام را به مخاطب برساند.

اگر به دنبال خروجی خوب هستیم من و امثال من باید در کنار کسب علم اخلاق و معنویت، علم سینما را هم فرا بگیریم و وارد میدان شویم و مسئولان هم باید با حمایت و شناسیایی نخبگان، میدان را برای پرورش و به کار گیری نیروهای متعهد و متخصص فراهم کنند.

 

نظرات  (۳)

  • بصیرت بسیجی
  • سلام علیکم، آفرین نکته به جایی بود.

    بنده سالها قبل شنیده بودم که در حوزه طلابی آموزش فیلمسازی و سینما هم دارند.
    ولی تاکنون کاری از گروه سینمای حوزه ندیده ام.

    با تشکر

    یا علی
    بی انصاف نیستیم ولی بگید کجای سریالها با واقعیت جامعه ما جور درمیاد؟ مجلس ختم یا تشییع جنازه نشون میدن، عیناً کپی برداری شده از مراسم خاکسپاری فیلمای خارجی... اسامی آدمهایی که توی سریالها نقشی دارند، کجاش با آمار اسامی حقیقی توی کشور ما که بطور چشمگیر اسامی مذهبیه، سنخیت داره... حجاب زنهارو که بی خیال، خودشون مد میسازن، هفت قلم آرایش و... شبکه قرآنشم که... صداوسیما دیگه شورشو درآورده... این شیب تند فاصله گرفتن از ارزشهای انقلابی احیاناً بخاطر جذب عده ایه که صبح تا شب پای ماهواره اند!!!
    با سلام و عرض ادب. ادامه یک داستان واقعی........................ منتظرم.
    خیلی مطلبت دوستاشتنی بود.من هم با شما موافقم..........
    التماس دعا.......................................................

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">