باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

کنکور امر به معروف و نهی از منکر/سوال20

| يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۱، ۰۵:۵۶ ق.ظ | ۱۷ نظر
سوال۲۰/

در یک مهمانی پای سفره نشسته اید.فرد کنار دستی شما فقط وسط نان را میخورد و گوشه های نان را جدا و استفاده نمیکند شما چه اقدامی انجام میدهید؟

الف) بدون هیچ عکس العملی به غذا خوردن خودم مشغول میشوم

ب) تو دلم میگم:عجب آدم اسراف کاریه!

ج) طوری که متوجه بشود بدون هیچ حرفی نون هایی را که او استفاده نمیکند را بر میدارم و همان موقع استفاده میکنم.

د)جلوی بقیه بهش میگم این نون ها قابل خوردنه چرا اسراف میکنی؟!

 

مقام معظم رهبری:

((منکراتى که در سطح جامعه وجود دارد و مى‌شود از آنها نهى کرد و باید نهى کرد، از جمله اینهاست: اتلاف منابع عمومى، اتلاف منابع حیاتى، اتلاف برق، اتلاف وسایل سوخت، اتلاف مواد غذایى، اسراف در آب و اسراف در نان. ما این همه ضایعات نان داریم؛ اصلاً این یک منکر است؛ یک منکر دینى است؛ یک منکر اقتصادى و اجتماعى است؛ نهى از این منکر هم لازم است؛ هر کسى به هر طریقى که مى‌تواند؛ یک مسؤول یک طور مى‌تواند، یک مشترى نانوایى یک طور مى‌تواند، یک کارگر نانوایى طور دیگر مى‌تواند. طبق بعضى از آمارهایى که به ما دادند، مقدار ضایعات نان ما برابر است با مقدار گندمى که از خارج وارد کشور مى‌کنیم! آیا این جاى تأسّف نیست؟! همه اینها منکرات است و نهى از آنها لازم است))۲۵/۰۹/۷۹

.....................................................................................

بعد نوشت:

آیا میدانید ایران رتبه اول در مصرف و ضایعات نان را به خود اختصاص داده است!؟

نظرات  (۱۷)

حقیقتش الف.خودم به این درد گرفتارم
راستی برای میلاد امام حسن(ع) بسته فرهنگی آماده کردید؟
یه هفته ای بود که اینترنت نداشتم. چند روز پیش که یادم افتاد خیلی دلم سوخت.گفتم کاش اینترنت داشتم برم ببینم چه خبره و کمکی ازم برمیاد یانه.
متاسفانه توفیق نداشتم
سلام
این یکی از معدود مواردیه که هیچوقت جلوش سکوت نکردم. گاهی با هم اتاقی ها تو خوابگاه سر این موضوع دعوامون میشد.البته بحمدلله الان واسه همه جا افتاده و هیچ کس نون ها رو اونطوری نمیخوره.
اسراف برکت رو از زندگی ها برده. گرونی و اینا همه ش حرفه.
یا علی
ممنون از اطلاع رسانیتون
راستش من تا الان نمیدونستم این ی نوع اسراف محسوب میشه!
سر سفره های ما هرکس هرقسمت نون رو که بخواد میل میکنه اما مابقی نون دور ریخته نمیشه!
اگه تیکه های باقیمونده زیاد خورد شده باشن وعده ی بعدی میشه آبگوشت و تریت و...
اگه قابل استفاده در سایر خوراکی ها هم باشه که استفاده میشه
نهایت نهایتش اگه چیزی موند و خشک شد و قابل خوردن نبود آسیاب میشه و تبدیل به ارد سوخاری میشه واسه غذاهای بعدی!
جزئیات مهم نیست
اصل رو فراموش نکنیم!
مهم اینه که اسراف نکنیم نه اینکه با چه لحنی به فرد کنار دستیمون بگیم کدوم قسمت نون رو بخوره یا نخوره!!
بازم ممنون
سلام
من صد در صد ، ج رو انجام میدهم.دعایمان بفرمایید...
  • تو را من چشم در راهم...
  • سلام
    به خودم قول دادم دیگه جلو اسراف نان کوتاه نیام.
    نان همون برکت از یاد رفته ی سفره های قدیم ما.......
  • خورشید-پاتوق عمارها
  • سلام علیکم
    با مدیریت فرهنگی در پاتوق عمارها به روزیم
    منتظر شما دوستان هستیم
    موقع سحر و افطار دعا برای دوستان فراموش نشه...
    واقعا مطلب خوبی گذاشتید
    البته پاتوق هم راجع به این موضوع کار کرده
    همواره در ابهام هستی یا خدیجه
    منصوره اسلام هستی یا خدیجه
    کوری چشم عایشه نزد پیمبر
    شایسته اکرام هستی یا خدیجه
    سالروز شهادت حضرت خدیجه بر شیعیان اهل بیت(علیهم السلام)تسلیت باد!
    یاعلی
    راست می گه جناب من ،نون رو وقتی می خری برای سه چهار ساعت بعد دیگه نباید روش حساب باز کنی .
    نه عزیز!اینا اسراف نیست.شما برو به نانواها و کارخونه ها بگو نون درست و حسابی بزنن که ما دورش رو نکنیم.اگه میشد خورد که میخوردیم!
    سخنان امام خامنه ای درباره نقش زنان در بیداری اسلامی
    یه کلیپ زیبا از نصر تی وی
    توصیه میکنم حتما ببینید
    http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=6556
    مشروح صحبت های دکتر احمدی نژاد در جمع حامیان دولت اسلامی آبان 90-در وبلاگ میکده
    بسته به رفاقتم با طرف داره. چون اگه رفیقم باشه بهش بگم میپذیره اما اگه نباشه احتمالا بهش برمیخوره
  • من یک مسافرم
  • ضمن اینکه از اون نونها استفاده می‌کنم (البته اگر واقعا قابل استفاده باشه)، با عطوفت به طرف گوشزد می کنم که میشه اینها رو هم خورد، اسراف نکن، خدا اسراف کاران رو دوست نداره
    سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/link/14641
    ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir
    یا علی
    گزینه 1+بعدا از بقیه نونا استفاده میکنم ودور نمیریزم
    عمرا روم نمیشه به مهمونم بگم چرااز این کارا میکنی،میره دیگه نمیاد .
    تو این دوره وزمونه که بخاطر مشغله زیاد مهمون پیدا نمیشه همین یکی هم میپره ها!!!!!!!!!!!!
  • پرستوی مهاجر
  • سعی کرده ام گزینه ج را انجام دهم ... و فکر می کنم بهترین گزینه هم این است...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">