باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

نماز جمعه جایی برای کودکان هست؟ نیست؟..

| شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۴۹ ق.ظ | ۱۷ نظر

تعملی از علل حضور کمرنگ جوانان در نماز جمعه:

نماز جمعه جایی برای کودکان هست؟ نیست؟..

 

چه اشکالی دارد که ستاد نماز جمعه در روز جهانی کودک برای کودکان و نوجوانان در محل برگزاری نماز جمعه، قبل از شروع شدن خطبه‌ها مراسمی را برای آنان تدارک ببیند؟

 بدون شک اگر این مراسمات انجام گیرد این کودک و نوجوان با آن خاطر خوب در ذهن در جوانی و بزرگسالی در این مکان‌ها حضور پیدا خواهد کرد. شما فرض کنید در صدا و سیما و در بیلبردها شهر تبلیغ شود که در روز جهانی کودک مراسم بزرگ و باشکوهی در روز جمعه در دانشگاه تهران ودر محل برگزاری نماز جمعه برگزار شود و ازهمه پدران ومادران بخواهند که همراه با فرزندان خود در این مراسم حضور پیدا کنند و بعداز آن اجرای سرودهای با نشاط وانقلابی، برگزاری مسابقات متنوع اجرای نمایش و دادن هدیه‌های فرهنگی و مذهبی به کودکان مراسم را به پایان برسانند.

 از طرفی دیگر این کودکانی که به همراه پدر و مادرهای خود  که شاید آنها هم اولین بار است در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند و نماز جمعه را می‌خوانند، با شادی و خاطره خوب نماز جمعه را ترک می‌کنند و شاید هفته‌های آینده هم از والدین خود بخواهند که آنها را به نماز جمعه ببرند و این ارتباط گیری با نوجوان هر هفته ادامه پیدا کند، این می‌شود که این نوجوانان وقتی از محیط نماز جمعه خاطره خوبی داشته باشند وبرنامه‌های فرهنگی ورزشی و تفریحی را مشاهده می‌کند، در ایام جوانی هم حضور مستمر پیدا خواهند کرد.

 شاید برخی افراد متعصب از این اقدام ناراحت شوند و بگویند نماز جمعه که کار این قرتی بازیها نیست! در حالیکه هر عقل سلیمی این را میداند که صحبت کردن برای پیرمردان و یا افراد میانسال چندان کارگشا نیست چرا که خمیر مسیر زمدگی آنها سفت و غیر قابل انعطاف شده  است در نتیجه  بهترین سرمایه گزاری بر روی کودک و نوجوانی است که شخصیت او در حال شکل گیری میباشد.

نمی‌دانم این طرح وهزاران طرح دیگر برای مسئولین ستاد نماز جمعه تا چه میزان اهمیت دارد شاید ناراحتی چند پیرمرد متعصب در نماز جمعه را به ناراحتی دل رهبر از حضور کمرنگ جوانان ترجیح دهیم

از مسئولین ستاد نماز جمعه چند سوال میپرسیم:

۱- نماز جمعه تنها برای پیرمردان برگزار میشود؟

۲-چرا جوانان و نوجوانانی که در مراسم مذهبی حضور بسیار با شکوه دارند در نماز جمعه حضور پیدا نمیکنند؟

۳- برگزاری مراسمی در روز جهانی کودک مگر چقدر هزینه دارد؟

۴-چه راهکارهایی را برای جذب کردن فضصای نماز جمعه برای کودکان تدارک دیده اید؟

۵-چرا برخی از ائمه جمعه متانسب با ادبیت جوانان سخن نمیگویند.

۶- تا کی باید شاهد این روند سنتی باشم؟

۷- تا کنون از جوانان خواسته اید تا در اتاق فکر ستاد برگزاری نماز جمعه شرکت کنند.

۸- اصلا اتاق فکری وجود دارد؟

منتظر جوابیه مسولین ستاد نماز جمعه میمانیم...

 ....................

در پایان با چند توصیه از رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسولین ستائ اقامه نماز جمعهاین مطلب را به پایان می‌رسانیم:

* امام جمعه باید جواب بدهد که اگر مردم نمى‏آیند، چرا نمى‏آیند؟

اگر امام جمعه طورى عمل بکند، یا طورى حرف بزند، یا نرسیدن به کار را به‏گونه‏یى از خودش نشان بدهد که در این‏جایى که باید محور و مرکز باشد، مردمِ کمى اجتماع بکنند، او مورد سؤال است که چرا مردم، این‏جا نیستند؟ امام جمعه نباید بیاید شکایت کند که مردم نمى‏آیند. امام جمعه باید جواب بدهد که اگر مردم نمى‏آیند، چرا نمى‏آیند؟

البته خیلى راحت است که ما تقصیر را به گردن امرى خارج از محدوده‏ى کار خودمان بیندازیم و بگوییم: چون مردم کمبود دارند، گوشت نیست، تخم‏مرغ نیست، به نماز جمعه نمى‏آیند. این، کار خیلى راحت و جواب آسانى است؛ اما جواب غیرصحیحى است و هیچ مستدل نیست. مردم در موارد خاصى که همین تخم‏مرغ هم کم است، سبزى خوردن هم گران است، مى‏بینید که با انگیزه مى‏آیند. در همان‏جا، اگر شما یک منبرىِ معروفِ جذابى را دعوت کردید، مى‏بینید همان مردمى که به‏خاطر کمبود تخم‏مرغ و سایر کالاها، به نماز ما نمى‏آمدند، حالا براى این منبرى آمده‏اند. چه شد؟ این آقا، با خودش تخم‏مرغ یا سبزى ارزان آورده بود؟! پس مسأله، جاى دیگر است.

وظیفه‏ى جمع کردن مردم، به عهده‏ى منِ امام جمعه است. باید ببینم چه‏طورى مى‏شود مردم را در این‏جا جمع کرد. البته نه جمع‏کردن با تهدید و تطمیع - که در کار ائمه‏ى جمعه بحمداللَّه وجود ندارد - بلکه جمع کردن از روى جذب، انجذاب، با مطلب خوب، با عمل خوب و با نفس گرمى که از معنویت و تقوا برمى‏خیزد. 7/3/1369

 

* منبرهاى جمعه را بایستى پُرجاذبه کرد

.آقایان! باید روى این مسأله فکر کرد. توقع و خواهش من این است که آقایان در این جلسات روى این مسأله فکر کنند که چه عواملى را براى این قضیه مى‏شود به کار گرفت؛ از چه شیوه‏ى بیانى باید استفاده کرد و از چگونه مطلبى براى جذب و جاذبه باید بهره برد. ممکن است بعضى ابتکار لازم در شناختن بیان صحیح نداشته باشند؛ بسیار خوب، بنشینیم ترتیبى بدهیم که آنچه باید گفته بشود، با بهترین بیان در مجموعه‏یى تدوین گردد و در اختیار همه گذاشته شود.

این طرق را باید انتخاب کرد: منبرهاى جمعه را بایستى پُرجاذبه کرد و جوانان را به آن جذب نمود. از چیزهایى که منفّر طباع سالم است، بایستى پرهیز کرد. از چیزهایى که ایمانها را از روحانى سلب مى‏کند، بایستى اجتناب کرد. یکى از وظایف عمده‏ى روحانیت، عبارت از این است که این ایمانها را حفظ کند؛ چون ایمان به روحانیت، همواره ملازم با ایمان به اصل دین بوده است. کمتر کسانى بوده‏اند که روحانیت را قبول نداشته باشند، اما یک اعتقاد درست و حسابى به اصل دین داشته باشند. بعضى ادعا کرده‏اند، ولى ما کمتر یافته‏ایم. مردم دین را از این طریق فهمیده‏اند. ایمان مردم به دین، باید همراه با ایمانشان به همین مجموعه باشد.25/06/70

بنابراین اینجا، هم پایگاه معنویت است، هم پایگاه مقاومت. قدر این نماز را، هم آحاد مردم بدانند، هم بخصوص جوانهاى عزیزمان بدانند، و هم آقایان ائمه‌ى جمعه‌ى محترم در سراسر کشور بدانند؛ آنها هم قدر این نماز را بدانند؛ این یک منبرى است که نظیر آن دیگر وجود ندارد. کارى کنند که جاذبه‌ى نماز جمعه، جوانها و دلهاى پاکیزه و مشتاق را به این سمت بکشاند و این کانون روز به‌روز گرمتر شود.23/06/86 خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران‌

 

بعد نوشت:

البته باید گفت که یکی از علل اصلی حضور کمرنگ نوجوانان در نماز جمعه خود پدر و مادر ها هستند که در پست بعدی به آن اشاره خواهد شد.

نظرات  (۱۷)

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام
برادر بزرگوار و متدین جناب آقای عبدالصمد
بنده عادت ندارم در وبلاگهایی ه بهشون سر میزنم نظر بذارم .
وبلاگ حضرتعالی رو هم خیلی تصادفی دیدم .
دنبال مطلبی میگشتم که به وبلاگ شما ارجاع داده شدم .
از همون ابتدا مطلبی رو که در معرفی سایت گذاشته بودید نظرم رو جلب کرد و بعد از خوندن چند مطلب از شما ، حیفم اومد بابت همت و دید عالیتون ابراز خرسندی و خوشحالی نکنم .
قصد داشتم در آخرین پست شما نظر بذارم . ولی ( به نظر میرسه ) یه اشتباه تایپی بود که هم گفتم تشکر کنم و هم اون رو بیان کنم خدمتتون .
"تعملی از علل حضور کمرنگ جوانان در نماز جمعه:"
تأمل درستش نیست ؟
چرا این رو گفتم ؟
چون بعضی از این جونورهایی که اسم خودشون رو گذاشتن ادم و کالانعام هستند ، بعضی وقتا به مطلبی که بر میخورن ، اگر نتونن از اصلش راه به جایی ببرن ، یه غلطی بهش میگیرن که به خیال خودشون یه ایرادی بهش وارد کرده باشن .
التماس دعا
سلام
مطلب قابل دقتی نوشتید
باید عرض کنم که به نظر بنده یکی از دلایل مهم همانطور که حضرت امام خامنه ای فرموده اند خود ائمه جمعه هستند، وقتی یک امام جمعه با پیرمرد و جوان که روبرو می شود با بیان شوخی های دون شأن یک امام جمعه سعی در خنداندن آن ها دارد و غیر از این هم هیچ گونه جذابیتی حتی برای پیرمردها ندارد آن وقت چطور می شود توقع داشت آن نماز جمعه هم با استقبال چشمگیر پیر و جوان روبرو شود.
همان هایی هم که شرکت می کنند بیشتر بلکه فقط برای رفع تکلیف شرعی خودشان است که در نماز جمعه حاضر بشوند.
بنده برای همکاری در خدمتم
  • حسن جلالی فراهانی
  • سلام حاجی جان خوبی خسته نباشید وبلاگ شما رو خوندم ایده خیلی خوبی هست من کاملا موافقم و حاظرم هر کمکی از دستم بر میاد دریغ نکنم خیلی مخلصیم
  • مسول ستاد نماز جمعه آمل
  • دوست عزیزم سلام وتشکر از ابراز عقیده در مورد نماز عبادی سیاسی جمعه که حقا از دستاوردهای دین مبین اسلام است و باید با توجه به کلام ائمه و بزرگان دین بسیار اهمیت داده شود و همانطور که فرمودید مقام معظم رهبری حفظه الله نسبت به جذب جوانان هم در ستاد وهم در فضای مصلا توصیه های اکید داشتند و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هم به جد به این موضوع اهمیت می دهد و یکی از دستاورد های آن ایجاد مهد های آدینه در مصلاهای سراسر کشور بود و در شهر آمل هم در هر جمعه میزبان نونهالان عزیز می باشد.
    در بعد جذب جوانان نیز باید به عرض برسد ستاد نمازجمعه در سراسر کشور دارای اتاق های فکر هستند وهر هفته وهر ماه دور هم جمعه می شوند تا راهکارهایی
    برای جذب جوانان داشته باشند که به بخشی از آن در شهر آمل اشاره می شود
    :1: هماهنگی با مدارس شهر به جهت حضور دانش آموزان در نمازجمعه
    2: استفاده از جوانان دانش آموز شرکت کننده در نماز جمعه به عنوان مکبر ،مداح ، موذن ، انتظامات ، و...
    3: استفاده از سخنرانان آگاه به مسائل جوانان
    4: چاپ ونشر ماهنامه داخلی ستاد نمازجمعه با استفاده از هیات تحریره جوانان و مصاحبه با جوانان شرکت کننده در نمازجمعه
    5: برگزاری اردو های زیارتی
    6: برگزاری مسابقه های فرهنگی در اعیاد وشهادت ائمه و...
    7: استفاده از جوانان در برپایی نمازجمعه مخصوصا اجرای سرود وتواشیح و...
    8: تجلیل از مقام آوران درسی و ورزشی در نمازجمعه
    9: برگزاری دوره های آموزشی خوشنویسی و تفسیر قرآن و ...برای جوانان در اوقات فراقت
    10 : برگزاری اردوهای راهیان نور
    همه این موراد مسطوره ای از کل کارهایی است که در سطح ستاد های نماز جمعه کشور انجام می گیرد و همانطور که مستحضرید اعضای ستاد نمازجمعه افرادی هستند که بدون هیچ چشمداشتی همه هفته خود را خادم نمازمی دانند و با افتخار در حال خدمت هستند .
    نکته اساسی که باید بدان توجه کرد این است که همه مسولان فرهنگی کشور باید برای جوانان دستی بالا بزنند و برای رهایی جوانان از دامهای پراکنده توسط دشمن در جبهه نرم دشمن در خط مقدم باشند و مسولان ستاد نمازجمعه را یاری کنند.
    مقام معظم رهبری: خدمت به نمازجمعه خدمت به دین و تقوا است.
    والسلام علی رحمانی مسول ستاد نمازجمعه شهرستان آمل
    سلام
    اخوی چه انتظاراتی داری؟ واقعا مسئولین فرهنگی ما رو اینقدر فهیم دیدی که همچین کارایی ازشون بر بیاد؟؟؟؟
    در ضمن با مطلبی تحت عنوان "شرمندگی فردوسی یا حمایت به سبک مدیران " به روزیم و منتظر حضور شما.
  • فانوس دریایی
  • سلام
    پیشنهاد عالیه!
    امیدوارم بزودی شاهد اجراش در نمازجمعه ها باشیم
    منم متاسفم ازینکه نماز جمعه جایی برای بازنشسته ها شده...برای افرادی که اکثرا تا جوون بودن, گذرشون به این برنامه ها نمی افتاد


    یاعلی
    عکسی از شاهین نجفی که کمتر دیده شده
    سلام برداشت و نظر کاملا درستی دارین
    ای کاش تصمیم گیرندگان به این مطلب که شما رسیدین زودتربرسن
    سلام!
    مطالبتون بسیار مفید هستند!
    زنده باشید به دولت عشق حق!
    یاعلی مددی!
    سلام....خداقوت...با نظر شما موافقم...خیلی چیزها باید از بچگی توی وجودشون نهادینه بشه...
    "آمدن من به اینجا نه از سر هوس یا حتی ماجراجویی است. ما (مسلمانان) اینجا هزار سال است که تحقیر و رانده شده‌ایم. اکنون پس از هزار سال بازگشته‌ایم تا جایگاه خود را باز یابیم....."
    به روزم
    یاعلی
    شما چیزی از حقوق کودک شنیدی؟ اگه شنیدی، چیزی فهمیدی؟ اگه فهمیدی، چرا اینا رو نوشتی؟

    برنامه کودک ما، توی سالن ورزشی، 4 تا کشته داد!! برنامه خاله شادونه. اونوخ تو به چه حقی بچه خردسال رو واسه پر کردن زورکی صف نماز جمعه، میکشونی اونجا اونم به بهانه جایزه فرهنگی مذهبی!!؟ لابد میخوای همشون زیر دست و پا شهید بشن؟ جایزه هم به دخترا چادر سیاه بدی، به پسرا هم جوراب سیاه! وایییییییییی که چقدر جاذبه داشت!
    .....................................................................................................
    با توجه به کلی گویی شما پس در هیچ کجای دنیا نباید چند کودک را کنار یکدیگر بگذاریم. چرا که در برنامه خاله شادونه چهار نفر کشته شدند!!
    پس کودکان عزیز تا بزرگسالی در خانه بپوسند و بیرون نیایند چرا که مبادا...!!!

    دوست عزیز تا حالا نماز جمعه رفتی؟اگه رفتی پس چرا این ها رو نوشتی؟
    تو نماز جمعه فضای بسیار وسیعی وجود دارد و تقریبا برای هر کودک کم کمش 10 متر جا برای پریدن دارد.
    حالا چرا شما از اجرای این طرح ناراحت هستید را خدا میداند!!!
    فقط میدانم که شما با تجمع کودکان مخالف نیستی بلکه با اینکه کودکان در محیط دینی وارد شوند مشکل دارید.
    ای کاش بدانیم که تمام افراد خیانت کار، دزد، قاتل و...همه از خانواده هایی تشکیل شدند که دین را به فرزندانشان تزریق نکردند.
  • برنده - مسابقه سفر رهبری به کرمانشاه
  • سلام - اقای عبدالصمد گقتید که باری اهدای جوایز مسابقه سایت سید علی منتظر یه مناسبت خوب هستید - نیمه شعبان نزدیکه چی بهتر از این ! منتظریم _

    vo1415@gmail.com
    سلام خداقوت
    سخن آن حضرت در توصیف خود
    اَنَا بَقِیَّةُ اللَّهِ فی اَرْضِهِ، وَالْمُنْتَقِمُ مِنْ اَعْدائِهِ.
    منم باقیمانده حجتهای الهی در زمین، منم انتقام گیرنده از دشمنان خداوند.
    به امید ظهور یار
    یاعلی
    مطلب مفیدی بود من هم موافقم
  • پرستوی مهاجر
  • هر آنچه که شما فرموده بودید یک طرف سکه است و آن طرف سکه این است که مگر ما جوانها هم نباید خیلی دنبال این باشیم که ما را جذب کنند گاهی به وظیفه باید عمل کنیم. وقتی نمازجمعه به عنوان یکی از محصولات انقلاب اسلامی است دوربین های دشمن روی آن تمرکز دارد ...
    اینکه خطیب و فلان و فلان شرایط را مهیا نکردند ما نرفتیم نماز جمعه . این هم شد دلیل...
    .........................................................................................................
    سلام. گفته شما صد البته درست است. این ها هیچ کدام بهانه های درست برای عدم حضور جوانان در نماز جمعه نیست.
    بلکه باید حضور پیدا کرد و فضا را جذاب تر کرد.
    منتها مسئولین هم باید وظایف خود را در جهت جذابتر شدن فضای نماز جمعه ایفا کنند
    آقا جان!
    نه شرم و حیا داریم، نه عار داریم از شما
    اما گله، بیشمار داریم از شما
    مامنتظر شما نیستیم آقاجان
    تنها همه انتظار داریم ازشما
    .....

    اللهم عجل لولیک الفرج
  • تو را من چشم در راهم...
  • سلام
    --------------------------------------------------------------------------------
    اتفاقا کل انسان ادراک اعتکاف
    :)
    اما هرکس به اندازه ظرفش برمیداره
    اما همه مثل هم نیستند.... کمترینش اینه آدمها سه روز و شب کنار هم .... همدیگر را تحمل می کنند.
    این یعنی یاد گرفتن زندگی اجتماعی در اعتکاف


    .........................................
    یادمه بچه بودیم مسجد میرفتیم ما را از صف اول می انداختند بیرون.
    به بچه ها اهمیت نمی دادن
    شاید ما هم همون راه را پیش گرفتیم.
    .....................................................................................................
    خوب حتما تو مسجد مهر نماز گزارها رو بر میداشتید!!!
    البته الان خیلی مساجد با شکوه و جذاب تر شده اما با نقطه مطلوب خیلی فاصله داره
    سلام
    مطلب شما در پایگاه خبری تحلیلی صراط نیوز منتشر شد
    لینک مطلب شما در صراط:
    http://www.seratnews.ir/fa/news/67195/نماز-جمعه-جایی-برای-کودکان-هست-نیست
    با تشکر
    .....................................
    با لینک کردن صراط در وبلاگ خود ما را یاری نمایید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">