باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

قلاده های طلا برادر مفهومی شکارچی شنبه

| سه شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۰، ۰۹:۵۷ ق.ظ | ۱۱ نظر

قلاده های طلا برادر مفهومی شکارچی شنبه

فیلمهایی برای آشکار شدن حقیقت

سی امین جشنواره فجر در حالی عصر عصر یک شنبه ۲۳ بهمن پایان پذیرفت که باز هم یک فیلم در ژانر دفاع مقدس توانست با نمایش خوب قابل تامل  سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر را از آن خود کند.آن چنان که روزهای زندگی به کارگردانی پرویز شیخ طادی توانست در چندین بخش ومهمترین آنها جایزه بهترین فیلم را بدست آورد.

دراین میان نکته ای که در کنار درخشش ژانر دفاع مقدس وشیخ طادی باید به آن اشاره کرد اتفاقی است که در مراسم اختتامیه توسط شیخ طادی افتاد واین اتفاق چیزی نبود جز اینکه پرویز شیخ طادی (کارگردان سریالهای تاثیری گذاری مانند  پشت پرده مه)سیمرغ بلورین خود به ابولقاسم طالبی اهدا کرد ودراین میان وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی این سیمرغ را به شیخ طادی  بازگرداند و به او گفت  که به پاس قدر دانی از ابولقاسم طالبی به خاطر ساخت فیلم سیاسی «قلاده های طلا» سیمرغ دیگری به او اهدا می شود.

این حرکت پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم بحث برانگیز «شکارچی شنبه» که به ماهیت صهیونیست می پردازد در حالی است که فیلم قلاده های طلا پیش از این سیاسی ترین فیلم ایران نام گرفته وبحثهای فراوانی برسر نمایش آن شده بود.

نکته جالبی که دراین میان به نظر مشخص وآشکار به نظر می رسد نگاه مشترک شیخ طادی وابولقاسم طالبی است وپرویز شیخ طادی هم با نگاهی به همین مساله این کار را انجام داده است.در واقع پرویز شیخ طادی که نگاهی مفهومی وهدفمند به دنیای سینما دارد واین موضوع را به طور آشکار با ساخت شکارچی شنبه نشان داده، این بار از فیلمی که به تعبیری می توان آن را ادامه دهنده راه شکارچی شنبه دانست تقدیر کرد تا به دیگران این موضوع را گوشزد کند که سینمای امروز نیاز به فیلمهایی این چنینی دارد تا اقشار عمومی جامعه از توطئه هایی که در کمین ایران اسلامی است آگاه شوند.

در این بین با نگاهی به فیلم قلاده های طلا وشکارچی شنبه به نکات مشترکی دست پیدا می کنیم که دلیل این حرکت شیخ طادی هم در همین اشتراک نهفته است.چرا که هر دو این فیلمها به نوعی به مسئله روز اجتماعی-سیاسی کشور اشاره دارند ،چه فیلم شکارچی شنبه که درباره نقش صهیونیزم در مسائل امروز دنیا وعلی الخصوص ایران صحبت می کند وبرخلاف بسیاری از فیلمهای دیگر که ارزش دیدن ندارند فیلمی پرمحتوا وموضوع دار از کار درآمد وچه فیلم قلاده های طلا که به نوعی باز هم به یکی دیگر از توطئه های صهیونیزم یعنی فتنه سال۸۸ اشاره می کند.این اشتراک موضوعی باعث شده که هر دو این فیلمها به خوبی در کنار هم دیده شوند ودر طرف مقابل جریانات مخالف خارج از کشور  هم به همین علت وماهیت روشن گر این فیلمها به شدت برعلیه آنها تهاجم رسانه ای ایجاد کنند.به گونه ای که در زمان اکران شکارچی شنبه بسیاری از رسانه های خارج نشین فارسی زبان تلاش مضاعفی کردند که محتوای فیلم شکارچی شنبه دیده نشود وحتی کار به جایی رسید که برخی از لابی های صاحب نفوذ در دنیا برای بازیگران این فیلم محدودیتهایی در نظر گرفتند.این موضوع درحالی است که بلافاصله پس از انتشار خبر اکران فیلم «قلاده های طلا» بسیاری از رسانه های غربی مانند شکارچی شنبه تهاجم رسانه ای بی وقفه ای برای ندیده شدن آن به وجود  آوردند  که با توجه به چند روز اخیر این حرکت آنها کاملا شکست خورد،چرا که قلاده های طلا به خوبی دیده شد وپیام آن به همه رسید چه کسانی که این فیلم را دیدند وچه کسانی که این فیلم را تماشا نکردند!

حال با توجه به این سناریو مشترک برای این دوفیلم سوالی که مطرح می شود این است که چه چیزی در محتوای هر دو این فیلمها نهفته است که رسانه های غربی وخارج نشین  یک سناریو مشترک را برعلیه آنها پیاده کردند؟

به نظر می رسد که پاسخ این موضوع باید در محتوا وروندی که هر دو این فیلمها آغازگر آن هستند جست وجو کرد.چرا با یک نگاه تحلیلی می توان این موضوع را متوجه شد که این فیلمها علاوه براینکه ماهیتی آشکارکننده  نسبت به ابعاد گوناگون تهاجم وتوطئه های غربیها برعلیه ایران دارند،می توانند آغاز گر راهی جدید در سینمای ایران باشند.راهی که در آن کارگردانان با الگو گرفتن از این گونه فیلمها نیاز واقعی امروز جامعه ایران را درک کنند وبا تاسی ازآن فیلمهای تولید کنند که بتواند افکار عمومی را نسبت به جریان سازی های دولتهای معاند غربی ومخالف جمهوری اسلامی آگاه سازد.

دراین میان از این مسئله هم نباید غفلت کرد که ابولقاسم طالبی با ساخت فیلمی مانند «قلاده های طلا»آشکارا نشان داد که مانند شیخ طادی به نیاز روز جامعه ایران وآگاه است وبه همین علت فیلمی مانند قلاده های طلا را تولید کرد که مانند فیلم شیخ طادی به مذاق گروههای صهیونیستی که در حوادث ۸۸ نقش داشتند خوش نیامد.

 

نظرات  (۱۱)

  • بهزادرحیمی صالح
  • سلام .......وبلاگ شما خوب وزیبا است "خسته نباشید - از وبلاگ ما هم دیدن فرمایید و شما را با چه نامی لینک کنم ........یاعلی مدد
    سلام آقا ممد رضا نقدی گفتند کشورهای دیگر از ما دارند یاد میگیرند و کشورمان در خارج خیلی خاطر خواه دارد. در سوریه ، مصر، عراق، افغانستان و غیره مردم پرچم ایران را میسوزانند. در تایلند ، هند ، و بقیه هم که گند بالا آوردیم چون میخواستیم اسرایلیها را تقلید کنیم.با آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه و غیره هم که خیلی وقت دعوا داریم. کدام کشور با ایران خوب هست؟ چین و روسیهٔ بی‌ ایمان؟ خدا حفظتان کنه.
  • باران بانو
  • سلام
    به روز هستم و منتظر حضور پر مهرتون
    سلام....خداقوت....خوب نوشتید...خیلی دوست دارم فیلم را هرچه زودتر ببینم...
    "من خواهشم این است که برایم گریه نکنید ، شهید گریه نمی خواهد بلکه رهرو می خواهد. بله ، وقتی می خواهید مرا تشییع کنید چشمانم را باز بگذارید که عده ای از خدا بی خبر نگویند که کور بوده است . دستانم را از تابوت بیرون بیاورید که کور دلان نگویند چیزی از این دنیا با خودشان می برند..."
    وبلاگ شهید من به روز شد....
    یاعلی
  • چله های انتظار
  • سلام
    باز هم مطالبون عالی است .

    باعناوینی همچون بادبادک ها ،برخورد امام با مرد فحاش و حق زبان را رعایت کنیم به روزم و منتظر حضور گرمتون هستم.
  • روح الله 313
  • روزی هزار بار دلت راشکسته ام
    بیخود به انتظار وصالت نشسته ام
    هربار این تویی که رسیدی و در زدی
    هربار این منم که در خانه بسته ام
    هر جمعه قول میدهم آدم شوم ولی
    هم عهد خویش هم دلت راشکسته ام
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام هموطن.خدارا شکر که هستند کارگردانانی که با نگاهی متفکرانه به مسائل روز ایران و دنیا در کنار تعهدی انقلابی در آشفته بازار سینمای ایران فیلمهایی ارزشی درست می کنند.التماس دعابرای ظهور
  • سجاد شاکریــــ
  • سلام و نور
    تکلیف چیست؟
    حدود دو هفته بیشتر تا انتخابات فرصت نیست و . . .
    باید آگاه بود از میزان اهمیت این انتخابات
    با " عروسکهای خیمه شب بازی " بروزم
    گزیده فرمایشات پدر مدبرمان در دیدار با مردم تبریز
    شما هم صمیمانه دعوتید
    مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ
    چرا که وعده تو کردی و او بجا آورد
    .
    .
    .
    اولایل بخاطر سیاسی کاری بعضی ها مجوز نگرفت ولی خدا رو شکر با بصیرت و حساسیت مسئولین دلسوز به جشواره رسید.
    .
    خوشحال میشم باز هم سر بزنید
    کودکی هایم اتاقی ساده بود قصه ای دور اجاق ساده بود
    شب که میشد نقش ها جان می گرفت روی سقف ما که طاقی ساده بود
    زندگی دستی پر از پوچی نبود بازی ما جفت و طاقی ساده بود
    قهر می کردیم به شوق آشتی عشق هایم اشتیاقی ساده بود
    ساده بودن عادتی مشکل نبود سختی نان بود و باقی ساده بود
    ................................................................................................
    سلام برادرم وهمسنگرم،
    خوشحالم باهاتون آشنا شدم
    بلاگرها از خراسان شمالی
    راهنمائی هاتون رو میطلبم
    ................................................................................................
    جهت اطلاع برای شما عزیز
  • علیرضا سبیانی
  • سلام برادارم
    خوبید؟
    این مطالب رو از کجا میارید؟
    تولید محتوا دارید؟
    یا از صنعت کپی پیست استفاده میکنید مثل ما؟
    اشکالی نداره بدون ذکر منبع استفاده کنم ؟
    راستی ما رو لینک نمیکنی؟
    سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.

    ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    عمارنامه http://ammarname.ir/link/8290
    info@ammarname.ir
    یا علی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">