باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

                     تحلیل بخشی از سخنان رهبری پیرامون بسیج
معیار بسیجی بودن کار خیر است نه کارت بسیج

 

با این تعریف یعنی اگر یک فرد به فرض مثال زباله ای را از روی زمین بردارد و به سطل زباله بیندازد باید او را بسیجی بداینم. چرا که با این کار خیر قدمی را برای رضای خداوند متعال برداشته است. حال می‌خواهد این فرد فرم بسیج را پر کرده باشد یا خیر.

 

به این قسمت از بیانات رهبر معظم انقلاب خوب توجه کنیم:

« بسیج، جمع فداکارى از مردمند، براى مردم؛ تشکیل یک مجموعه‌اى در حرکت عظیم یک ملت مجاهد. حضور در دفاع، حضور در علم، حضور در هنر، حضور در سازندگى، حضور در سیاست، در فرهنگ، در کمک به مستضعفان، در کمک به درماندگان، در تولید، در فناورى، در پیشبرد مسائل گوناگون کشور، در ورزش، در درخششهاى بین‌المللى، در هر کار خیر؛ این حرکت بسیج است؛ حرکتى مردمى، براى مردم، در دل مردم، از خود مردم، از همه‌ى قشرها، زنان، مردان، جوانان، پیران، نوجوانان، از اصناف گوناگون؛ یعنى تشکیل یک مجموعه‌ى حزب‌الله واقعى»

در ابتدای سخن مولا اشاره می‌کنند که بسیج برای مردم، این عبارت به نوعی بیانگر این است که باید از هر اقدامی که وانمود کند بسیج متعلق به گروه خاصی است اجتناب نمود. شاید بتوان گفت که باید تمام مردم ایران را بسیجی معرفی کنیم  و برای آنان برنامه ای مشخص نمائییم  نه اینکه دایره برنامه ریزی های ما برای بسیج، تنها برای عده ای خاص باشد.

رهبر معظم انقلاب در ادامه به حضور بسیجیان یعنی همان «مردم» در زمینه های مختلف اشاره می‌کنند. در این بیانات اولین حضوری که ایشان به آن اشاره کردند، حضور دردفاع  بود.

حال با خود بیندیشیم که آیا منظور از حضور در دفاع به معنای آمادگی نظامی است؟ یا نه به منظور حضور آمادگی در مقابله با جنگ نرم؟

جواب این سوال را می‌توانیم با رجوع به سخنان گذشته معظم له در دیدار های خود با بسیجیان دریافت کنیم؛ همکنون هیچ تحلیلگری نمی‌تواند وجود حمله همه جانبه دشمن در تهاجم فرهنگی را نادیده بگیرد و از طرفی احتمال  حمله نظامی به کشور ایران، تقریبا بسیار بسیار کم است.  پس شاید مقصود رهبر معظم انقلاب از حضور در دفاع، به معنای  حضور و آمادگی در جنگ فرهنگی دشمن می‌باشد.

حضور به معنای در میدان بودن و دفاع به معنای مقابله کردن است.

یعنی یک بسیجی اگر در میدان جنگ نرم نباشد و با لوازم و نحوه مقابله با آن آشنایی لازم را نداشته باشد، نمیتوان او را به عنوان یک بسیجی معرفی کرد.

رهبر معظم انقلاب حضور در علم،  هنر، ورزش، فناوری،  تولید، سازندگی، سیاسیت، فرهنگ، کمک به درماندگان  و درنهایت هر کار خیر را، از لوازم و ویژگی های بسیج برشمردند.

ایشان با این جملات به خضوص جمله انتهایی که می فرمایند «در هر کار خیر»، به نوعی دایره بسیج و بسیجیان را بسیار گسترده می‌نمایند، یعنی هر فردی هر کار خیری را انجام دهد باید کار او را بسیجی وار بدانیم.

با این تعریف یعنی اگر یک فرد به فرض مثال زباله ای را از روی زمین بردارد و به سطل زباله بیندازد باید او را بسیجی بداینم. چرا که با این کار خیر قدمی را برای رضای خداوند متعال برداشته است. حال می‌خواهد این فرد فرم بسیج را پر کرده باشد یا خیر.

این تعبیر مقام معظم رهبری جریان را به سمتی می‌برد که هر کسی کار خیری انجام دهد ناخود آگاه حرکت او به عنوان یک حرکت بسیجی قلمداد می‌شود؛ در این جا می‌توانیم به جان کلام مولا در جذب حداکثری پی ببریم.

متأسفانه برخی افراد ذهن ها را به سمتی برده‌اند که بسیج را در افرادی خاص با چهره هایی خاص محدود کرده‌اند و مردم وقتی بخواهند در مورد بسیج قضاوت کنند عملکرد چند بسیجی را شاخص قرار می‌دهند در حالی که باید جریان را به سمتی برد که هر کار خیری توسط هر شخصی فارغ از اسم و رسم و جایگاه صورت بگیرد آن کارخیر همان فرهنگ بسیجی قلمداد و آن فرد به عنوان یک بسیجی شناخته شود.

یعنی بسیج را باید فارغ از اشخاص ابتدا به عنوان یک فرهنگ معرفی کنیم. مانند کلمه اسلام.

آیا اگر افرادی که اسمشان را مسلمان گذاشته‌اند کار بدی مرتکب شدند نتیجه این میشود که اسلام پسندیده نیست؟!

ما باید اسلام را با قرآن و سنت بشناسیم . و هر کس پیرو این دو امر بود مسلمان شناخته می‌شود.

در تعریف بسیج هم باید این طرز تفکر اجرایی شود تا اگر روزی چند بسیجی نما عملی ناپسند را مرتکب شدند به نام بسیج تمام نشود بلکه آن فرد ناخود اگاه از دایره بسیج بیرون رود.

به نوعی می‌توان گفت معیار بسیجی بودن تنها عمل و کار خیر است. نه داشتن و یا نداشتن کارت بسیج و نه عادی یا فعال  بودن آن.

چه بسا فردی تا کنون  پایش را پایگاه بسیج هم نگذاشته باشد ولی یک بسیجی نمونه ای باشد که رهبر معظم انقلاب از او خرسند باشد.

و چه بسا فرد یا مسئولی که سال‌ها در کسوت بسیج بوده و شناخته شده باشد ولی از بسیج تنها اسمش را به یدک بکشد.

 

به امید تشکیل یک مجموعه حزب اللهی واقعی در سرار کشور و سپس در سرار دنیا...

 حسن عبدالصمد

نظرات  (۶)

  • ولایت رهبری
  • سلام
    خسته نباشید وبلاگ جالبی دارین
    منتظر نظرات شما هستیم
    نظر شما درباره ی تادل لینک چیه؟
    الــــــــــــــــــــــــــــــتماس دعا
    سلام دوست عزیز ممنون از حضورتون سخنی که ازمقام معظم رهبری نوشته بودید عالی بود دستتون درد نکنه
  • حزب الله(خواهران)
  • سلام

    مترادف شده اند
    غم و دل ، کرب و بلا
    السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین.

    با نظرتون کاملا موافقم. کاری که برای رضای خدا باشه احتیاجی به هیچ کارت ، عنوان خاص و ... نیست.

    التماس دعا.
    سلام
    تسلیت می گم
    زیباترین کلامی بود که توی این ایام خوندم
    یا حسین
    چه مقدس است آن چشمی که برای انسان بگرید و چه مقدس است ان دو قطره اشکی که بحال انسان بریزد.
  • مهمان خدا
  • احسنتم.

    خسته نباشید.

    کاش زودتر میگذاشتید این مطلب رو

    البته الان هم خوبه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">