باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

آیا ما بسیجی هستیم؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در اجتماع با شکوه هزاران نفر از اقشار نمونه ی بسیج سراسر کشور در سال 90 بسیار ریز بینانه پرده‌ای دیگر از حقایق عاشورا را که کمتر به آن توجه میشود را بازگو کردند.

ایشان در ابتدای بیانات خود تناسب میان هویت بسیج با هویت محرم و عاشورا را اشاره کردند و فرمودند: «همه‌ى تاریخ، همه‌ى عالم، مسئله‌ى عاشورا و حسین‌بن‌على (علیه‌السّلام) و اصحاب وفادار او را با این خصوصیت شناخته‌اند؛ فداکارى، ایثار در راه خدا و در راه تحقق اهداف الهى؛ لیکن مسئله‌ى عاشورا فقط این نیست. بله، برجسته‌ترین و نمایانترین خصوصیت عاشورا، همین فداکارى و شهادت است؛ ولى در ماجراى عاشورا حقایق دیگرى هم وجود دارد. از آغاز حرکت از مدینه، بذر معرفت پاشیده شد - این یکى از خصوصیات حادثه‌ى عاشوراست - بذر بصیرت پاشیده شد. اگر مردمى، امتى از بصیرت برخوردار نباشند، حقایق گوناگون، کار آنها را اصلاح نخواهد کرد؛ گره از مشکلات آنها گشوده نخواهد شد. بنابراین اخلاص، موقع‌شناسى، پاشیدن بذر یک حرکت فزاینده‌ى تاریخى، از خصوصیات مهم عاشوراست»

رهبر معظم انقلاب برای این عبارت از کلمه «بذر» استفاده کردند، بذر در اصطلاح به معنای کاشتن دانه گیاه است.همه می‌دانیم که  یکی از ویژگی‌های مهم در بذرپاشی «صبر» است؛ مطمئناً‌ کسی که بذر را می‌افشاند در  همان زمان انتظار کاشت محصول را ندارد.

 یقیناً امام حسین(ع) بذر معرفت وبصیرت را در آن روز در میان همه بذرافشانی کردند اما تنها 72 تن از یاران، ایشان را یاری نمودند، 72 فردی که هر کدام قبل و بعد از شهادتشان مانند درخت تنومندی اسلام را جاودانه و آبیاری کردند.


آقا در ادامه فرمودند «اگر مردمى، امتى از بصیرت برخوردار نباشند، حقایق گوناگون، کار آنها را اصلاح نخواهد کرد؛ گره از مشکلات آنها گشوده نخواهد شد»، یعنی گاهی اوقات ممکن است ملتی دارای خصوصیت فداکاری وایثار باشد اما فاقد معرفت وبصیرت باشند، اینجا می‌توان گفت که گره مشکلات آنها گشوده نخواهد شد.

شاید لازم باشد اشاره‌ای داشته باشیم به سخنان آیت‌الله ضیاء‌آبادی که سه ضلع عبادت و بندگی را معرفت«شناخت»، محبت، و اطاعت دانستند.

این استاد اخلاق‌ در سخنانشان فرمودند: در ابتدا باید معرفت یعنی شناخت کافی را بدست آورد وتا بذر محبت در دل انسان رشد پیدا کند و در انتها باید این معرفت و محبت به اطاعت منجر شود و الا این محبت و معرفت به تنهایی انسان را به جایی نمیرساند

دقیقاً‌ همان اتفاقی که در حادثه عاشورا افتاد برگرفته از این امر بود. افرادی که بعد از شهادت امام حسین(ع) به گریه و فغان پرداختند اما چون از بصیرت و معرفت تهی بودند محبتشان به اطاعتشان منجر نشد و اینچنین شد که مردم کوفه تا سال‌های سال بی‌وفا شناخته شوند.

 در شرایط کنونی بسیاری از نخبگان و خواص جامعه محبت پیغمبر خدا، امام حسین(ع)‌ و رهبر معظم انقلاب را در دل خود دارند، اما به راستی چند درصد ازهمین افراد دارای اطاعت پذیری بی‌چون و چرا هستند؟

چند درصد از خواص را می‌شناسیم که سخنان رهبر معظم انقلاب را مو به مو مرور کنند و به دنبال کدهای باشند که ایشان برای سعادت انسان معرفی می‌نمایند؟

 چرا رسانه‌های ما به جایی تحلیل دقیق سخنان رهبری، اکثراً‌ تنها خبر بیانات را منتشر می‌کنند و با توجه به اهداف سیاسی و حزبی خودشان تیترها را مشخص می نمایند؟


چند بسیجی می‌شناسیم که پس از اتمام سخنان آقا، متن بیانات را چندین بار مرور کنند و موشکافانه جان دل کلام مولا را در حد خود متوجه شوند و بر روی قلم به تحریر در آورند؟

رهبر معظم انقلاب در ادامه فرمودند:« اخلاص، موقع شناسی پاشیدن بذر یک حرکت فزاینده تاریخی از خصوصیات مهم عاشورا است»، بسیاری از افراد دارای روحیه فداکاری در راه خدا هستند اما اخلاص ندارند این خلاء برای انسان دشورای‌های را به وجود می‌آورد.

 برای مثال فرض کنیم بعداز سال‌ها تلاش و بی‌خوابی‌های بی‌وقفه کتابی را منتشر نمایم، منتهی در چاپ این کتاب به جای اسم نویسنده یعنی اسم خودمان، اسم شخص دیگری را بر روی آن درج می‌نمایند و چاپ می‌کنند. آیا ناراحت می‌شویم؟ اگر ناراحت شدیم بدانیم که در نوشتن این کتاب اخلاص نداشته‌ایم؛ اگر این کتاب را برای خدا نوشته‌ایم دیگر نباید ناراحت این موضوع باشیم که این کتاب با نام چه کسی منتشر شده است چرا که هدف از نوشتن این کتاب یا مقاله، روشنگری است حال با اسم خودمان باشد یا اسم شخص دیگری. به راستی چند درصد از خواص و مسئولین‌ما اینگونه هستند؟


دومین ویژگی‌ که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند موقعیت شناسی بود، موقعیت شناسی به معنای عمل به هنگام و به وقت است.

 افرادی در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و به خصوص سیاسی در جایی که باید موضع گیری کنند سکوت می‌کنند و درجایی که سکوت کنند به قول خودشان دست به افشاگری می‌زنند، این امر امروزه در بسیاری از خواص مشهود است.

 برای مثال وقتی رهبر معظم انقلاب خطری را گوشزد می‌کند وعلناً از یک امری اعلام خطر می‌نمایند و یا از عملکرد یک شخص یا گروهی دفاع می‌کند، عده‌ای به جای همقدم شدن با آقا با توجیه‌گری، سکوت می‌کنند و یا در جایی رهبر معظم انقلاب عده‌ای را به سکوت دعوت می‌کنند، افرادی با این توجیه که مولا نمی‌تواند حقایق را برای عموم باز کند، پای را جلوتر از آقا می‌گذارند. این افراط و تفریط زخم دیرینه‌ای است که از آغاز نبوت پیامبر(ص) و همچنین در عمر سی ساله انقلاب اسلامی ایران بسیار مشهود است.

رهبر معظم انقلاب در ادامه این جملات می‌فرمایند« امام حسین(ع) برای اعلای کلمه حق و برای نجات خلق همه داشته‌های خود را به میدان آوردند»،  همه داشته‌ها می‌تواند شامل مال، جان، ناموس و آبروی یک فرد باشد، به راستی چند درصد از خواص حاضرند مال خود را که کمترین نوع این داشته‌ها است را تماماً‌ فدای اسلام کنند.

 فرض کنیم حقوق یک کارمند به دلایلی عقب بیافتد آیا این کارمند طوری تربیت شده است که چند ماه برای خدا کار کند و با همان انگیز و شوق برسر کار خود باقی بماند؟

 مهمتر از جان و مال آبروی افراد است؛ متأسفانه برخی از افراد مطرح زمانی که کسی بر علیه‌شان صحبت می‌کنند حاضرند آبروی اسلام و انقلاب را ببرند اما از آبروی نداشته خود دفاع می‌کنند.

(تحلیل پاراگراف اول سخنان آقا در سالروز تشکیل بسیج در سال90)

ادامه دارد...

حسن عبدالصمد

نظرات  (۱۶)

سلام

هر کس که دلش برای این میهن بتپد یک بسیجی است .
  • فانوس دریایی
  • ..."تو به عشق بزرگ‌تر از من نیاز داری و آن عشق خدا است.

    باید به این مرحله ازتکامل برسی که تو را جز خدا و عشق خدا هیچ چیز راضی نکند.

    حالا من با اطمینان خاطر می‌توانم بروم."

    سلام
  • منتظران منتقم الحسین علیه السلام
  • سلام بر عاشقان
    پیام تسلیت:
    السلام علیکم یااباصالح المهدى(عج)السلام علیک یاامین الله فى ارض وحجته على عباده(یاصاحب الزمان آجرک الله)ماه محرم بر شما وعاشقان حسین تســــــــــــــــــــــــــلیت عرض مینمایم)
    عذر خواهی
    دوستان بابت نبود حضورم عذر خواهی می کنم انشاا... جبران کنم گاهی اوقات وقتی به مشکلاتم فکر میکنم میخوام گُر بگیرم میدونی که چی میگم در یه چشم به هم زدن نابود میشم،نمیدونم شاید مثل حضرت ابراهیم در میان آتش!!!نه در میان گلستان
    واقعاً چند وقتی خیلی مشکل داشتم ولی به همشون گفتم که خدای بزرگی دارم
    یا علی
    با سلام
    امام حسین(ع) در حدیثی می فرمایند:

    أَلاِستِدراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ أَن یُسبِغَ عَلَیهِ النِّعَمَ وَ یَسلُبَهُ الشُّکر

    غافلگیر کردن بنده از جانب خداوند به این شکل است که به او نعمت فراوان دهد و توفیق شکرگزاری را از او بگیرد.

    با موضوع نقش زنان در نهضت حسینی به روزم.
    واقعا شرمنده شدم از اینکه فکر می کردم بسیجی ام...دعایمان کنید
    سلام...خداقوت...چقدر زیبا فرمود مولای ما:امام حسین(ع) برای اعلای کلمه حق و برای نجات خلق همه داشته‌های خود را به میدان آوردند...ما چقدر از داشته هایمان برای خدا گذشتیم....؟

    "حضرت قاسم (ع) هم مثل من 13 ساله بود که امام حسین (ع) به او اجازه میدان داد، اما فرمانده سپاه اردبیل اجازه نمی دهد به جبهه بروم، می گوید 13 ساله ها را نمی فرستیم.........."
    به روزم
    یاعلی
  • روح الله313
  • سلام بزرگوار.انشالله خدا همه مارو از صاحبان بصیرت و حامیان ولایت قرار بده.در این شبهای بزرگ التماس دعا.موید باشید انشالله
  • رستاخیز٢١
  • سلام،مطلب مفیدی نوشتید...رستاخیز ٢١ به روز است و منتظر حضور شما
    این مرد کیست لاله ی پرپر می آورد

    تا خیمه هاش اکبر دیگر می آورد



    دارد گلی که طعم عسل را چشیده است

    از ازدحام تیغ و سپر در می آورد



    بوی گلاب پر شده در دشت خار و خون

    آقا عصاره ی گل پرپر می آورد



    گلبرگ های سرخ و سپید از نیام خاک

    یا پاره های سوره کوثر می آورد



    انگار او تمام حسن را غریب وار

    با قامت خم از دل لشگر می آورد



    خون زخم و آه و آتش و باران و تیر و عشق

    آیا کسی از این همه سر در می آورد؟



    عالم دو مست در تب غوغای خیمه ها

    مولا تنی کشیده به محشر می آورد



    تا آسمان مهر تو ای مهربان پدر

    دارد پسر به شوق تو پر در می آورد
  • سربازسیدالشهدا
  • سلام
    ایام عزاداری وسوگواری سالار شهیدان و یاران باوفایش تسلیت باد.
    کربلا نشان داد که با شکیب در عطشی کوتاه، میتوان همیشه ی تاریخ را سیراب کرد . . .
    با مطلب السلام علیک یااباعبدالله الحسین(ع) آپ هستم.خوشحال میشم سربزنید.
    یاحق...التماس دعا
  • بنده حقیر خدا
  • سلام خدمت شما بزرگوار

    دانی که چرا چوب شود قسمت آتش؟
    بی حرمتیش بر لب و دندان حسین است.
    دانی که چرا آب فرات است گل آلود؟
    شرمندگی اش از لب عطشان حسین است.
    دانی که چرا خانه ی حق گشته سیه پوش ؟
    زیرا که خدا نیز عزادار حسین است.

    التماس دعا
    یاحسین.
  • سرباز سید علی
  • باسلام
    ایام سوگواری شاه شهیدان رو تسلیت عرض میکنم...

    بعد از وقفه ای هر چند طولانی دوباره با عشاق روح الله به فضای مجازی برگشتم...
    و با سوال:
    "با اینکه مدت خیلی زیادی از زمانی که عاشوا اتفاق افتاده گذشته پس چرا ما بعد از صدها سال هنوز برای عاشورا گریه می کنیم؟ اصلا گریه ما چه اثری دارد؟"
    آپ هستم.
    خوشحال میشم اگه با پاسخ تون به این شبهه کمکم کنید...

    راستی چون وبم رو حذف کرده بودم همه ی پیوندها رو از دست دادم اگه مایل به تبادل لینک بودید خبرم کنید...

    باعلی...یاعلی........التماس دعا
    دوست گرامی سلام
    ممنون از حضورتون در وبلاگ پس از هبوط...
    دلیل اینکه به ترکی نوشتم این بود که اون محتوایی که می خواستم برسونم با زبان ترکی عمیق تر و زیباتر می شد
    خیلی سعی کردم با حفظ زیبایی اش به فارسی برگردونم ...نشد
    مثلا دیدن وقتی یه شعر فارسی خیلی زیبا رو می خوایم به زیان دیگه ترجمه کنیم چقدر زیبایی اش رو از دست می ده؟
    ترجمه تقریبی اش هم این می شه:
    عمری در سپیدی روزها چراغ برداشته و به دنبال انسان گشتم
    خورشید خندید
    اکنون در سیاهی شبها تلاش می کنم تا از خود انسان بسازم
    .
    .
    سلام.در این شب های عزیز التماس دعا
    سلام
    دوازده هزار نامه یا به عباراتی دیگر هیجده هزار نامه فرستادند که بیا
    بیا سروری کن ، بیا و مولای ما باش

    و او سفیری از خزانه درایت واعتماد اهل بیت خویش سوی آنان فرستاد .
    مسلم را که دل پسند حسین بود وحسین دل پناه او
    مسلم سفیر عشق حسین بود که به دیار نامردان رفت .....

    التماس دعا
  • من یک مسافرم
  • کار پسندیده ای بود این تحلیل موشکافانه و تعمیق خردمندانه
    احسنت

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">