باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

 

چه کسی تو را بیشتر دوست دارد؟

 

 

اپیزود اول:

«این بسیجی‌ها انسانیت ندارن! نه عقل دارن نه احساس! همشون وحشی هستن و...» این حرف‌ها، سخنان جوانی بود که بر روی صندلی قطار مترو  نشسته بود و بلند بلند با دوستش به این سخنان می‌پرداخت. من هم روی صندلی  مترو نشسته بودم، کمی آن طرفتر هم مرد میانسالی ایستاده بود.

قطار به ایستگاه امام خمینی(ره) رسید، عده ای از قطار پیاده شدند، به طرفه‌العینی  صندلی‌های قطار پرشد از جمعیت و مرد میانسال همچنان  ایستاده بود و به سخنان این دو جوان گوش می‌داد.

 جوانی که چفیه‌ای برگردن داشت وارد مترو شد و مانند بقیه افراد بر روی صندلی‌های قطار نشست، تا چشمش به مرد میانسال افتاد از جایش بلند شد و به پیرمرد گفت: پدر جان بفرما اینجا بشین. مرد میانسال  هم با گفتن «خدا خیرت بده جوون» بر روی صندلی قطار نشست.

 پیرمرد و آن افرادی که صحبت های آن دو دوست را درباره بسیجی ها شنیده بودند، با نگاه به یکدیگر، به تناقض  صحبت‌های آن دو دوست و رفتار آن بسیجی فکر می‌کردند.

 جوان بسیجی که نمیدانست قضیه از چه قرار است در حالی که ایستاده بود کتاب کوچکی را از کیف خود بیرون آورد و شروع به مطالعه کرد.

 پیرمردی از دیدن این حرکت جوان بسیجی متوجه شد در این فرصتی که درمترو هست هم می شود به مطالعه پرداخت. او هم کتابش را از کیفش در می‌آورد و شروع می‌کند به مطالعه کردن.

 آنجا فهمیدم که که آن جوان، بدون گفتن حتی یک کلمه، توانست به صورت مفید امر به معروف کند.

 اپیزود دوم:

 محمد آن طرف خیابان منتظرم است.بی توجه به چراغ قرمز عابر پیاده به سرعت به آن طرف خیابان می‌روم. بعد از احوالپرسی با محمد به سمت مترو می‌رویم. از نگاه او احساس می‌کنم محمد حرفی را می‌خواهد به من بگوید. از پله‌های مترو به پایین می‌آییم. می‌بینم که درهای قطار در حال بسته شدن است. دست محمد را می گیرم و به سمت قطار می‌کشم تا سریع به داخل قطار بریم.

تا خواستم پایم را بین در قطار بگذارم و مانع  بسته شدن در آن شوم، ناگهان محمد من را به عقب کشید و نگذاشت مانع بسته شدن در قطار شوم. با ناراحتی به او گفتم: برای چی این کار رو کردی؟ محمد گفت «اگر پایت را بین در می‌گذاشتی، قطار چند ثانیه ای در حرکت خود تأخیر می‌کرد، از طرفی نزدیک  به هزار نفر در این قطار بودند، این چند ثانیه را ضرب در آن افراد کن ببین چند ثانیه می شود! آیا میتوانی جواب این ثانیه هایی که با کار تو به هدر رفت را بدهی؟»

من هم که از دقت محمد تعجب کرده بودم گفتم: راست میگی !!

 آنجا بود که به رد شدنم از خیابان فکر کردم. وقتی که به چراغ قرمز عابر پیاده توجه نکردم  و از خیابان رد شدم، باعث شدم تا چند اتومبیل ترمز کنند در حالی که آن زمان حق عبور آنان بود!

از آن روز به بعد با امر به معروف و نهی از منکر محمد، دیگر حواسم را به حقوق اجتماعی بیشتر کردم تا حق مردم برگردنم نباشد.

 اپیزود سوم:

با الناز در حال رفتن به دانشگاه بودیم مثل همیشه سوار اتوبوس شدیم اتوبوس مملو از جمعیت بود کمی آنطرف‌تر خانمی دائماً از بدبختی‌ها و مشکلات اجتماع می‌گفت. او با حرف‌هایش افراد آن اتوبوس را نسبت به وضع کنونی کشور بد بین کرده بود. الناز کم کم خودش را به آن زن نزدیک کرد وقتی به او نزدیک شد گفت : ببخشید خانم! از اخبار امروز خبر دارید؟ زن گفت : نه، کدوم خبر؟

الناز گفت: دانشمندان ایرانی با حمایت نظام، به عنوان اولین کشور دنیا توانستند به پیشرفت هایی که تا آن زمان دست نیافتنی بود در ایمپلنت‌های دندان پزشکی دست پیدا کنند!

خانم میانسالی وارد بحث شد و گفت: قبل از انقلاب خواهر من را برای پیوند کلیه به خارج از کشور بردند اما الان ایران به عنوان اولین کشور در پیوند کلیه پیشتازه. حتی بیمارهایی که در کشورهای خارجی هستند برای معالجه به ایران سفر می‌کنند.

دختر دانشجویی که از سخنانش مشخص بود در رشته پزشکی درس می‌خواند گفت: در کل دنیا دکتر سمیعی به عنوان بهترین جراح مغز و اعصاب در جهان شناخته شده هست. حتی در چشم پزشکی نیز ایران را به عنوان بهترین کشورها در جهان می‌شناسن.

بر خلاف همیشه جو داخل اتوبوس بسیار علمی شده بود.

زنی که از لهجه او مشخص بود که اهل شهرستان است گفت خدا پدر این دولت را بیامرزد. از زمانی که احمدی نژاد به روستای ما آمد، خط لوله آب شیرین، گاز رسانی، تلفن و برق رو به روستای ما آورد. از طرفی با ساختن بیمارستان و ورزشگاه و مدرسه خیلی از مشکلات ما حل شد.

زن میانسالی در جواب این زن شهرستانی گفت: چرا همش به شهرستان‌ها توجه میشه.پس ما که تو تهرانیم چی؟خانم شهرستانی هم در جواب گفت: اتفاقاً معنای عدالت همینه که ما هم در شهرستان بتوانیم مثل شما ها از یارانه و امکانات اولیه بهره‌مند بشیم.

دختر جوانی که گویا تازه‌عروس بود گفت: وقتی ازدواج کردم با پس انداز و وام‌های دولتی یک خانه‌ای اجاره کردیم. الان هم که دارند از طرف مسکن مهر خانه‌ای را به ما واگذار می‌کنند. وقتی هم پسرم به دنیا اومد، دولت با راه اندازی طرح «آتیه» یک ملیون تومان برای فرزندم پس‌انداز کرد و ماهیانه مبلغی رو به اون اضافه میکنه تا زمانیکه پسرم جوان شد یک سرمایه ای از خودش داشته باشه.

در اتوبوس از پیشرفت های ایران در انرژی هسته‌ای، سلول های‌بنیادی، پیشرفت در عمران و سد سازی، خود کفایی در تجهیزات نظامی و دارو سازی و... شنیدم. برای اولین بار بود که در یک سفر اتوبوس اطلاعات زیادی بدست آوردم.

عده ای از گرونی نخود و لوبیا سخن می‌گفتند و این ها را شاخص پیشرفت و پسرفت  اعلام می‌کردند و عده‌ای به پیشرفت‌های کلان جهانی ایران در زمینه‌های مختلف اشاره می کردند.

صدای آقای راننده آمد که ایستگاه پایانی است لطفا پیاده بشوید.از بس بحث داغ و جذابی در اتوبوس شکل گرفته بود، تازه یادم آمد که در ایستگاه دانشگاه فراموش کرده بودم تا پیاده شوم.ولی بجایش خیلی اطلاعات خوبی بدست آوردم.

برای خواندن ادامه مطالب گزینه (ادامه مطلب) را تائید کنید

حسن عبدالصمد

....................................................................................................................................

از تمامی خوانندگان خواهشمندم تا خاطرات و راهکارهای امر به معروف و نهی از منکر عملی خود  را برای ما بیان کنند.  

  سخنان رهبری پیرامون امر به معروف و نهی از منکر

* وقتی کسی را از منکرات نهی می کنید مثلا ظلم کردن، تعرض کردن،تجاوز به دیگران، اموال عمومی را حیف و میل کردن، دست درازی به نوامیس مردم، غیبت کردن، دروغ گفتن، نمامی کردن، توطئه کردن، علیه نظام اسلامی کار کردن، با دشمن اسلام همکاری کردن و می‌گویید این کارها را نکن، وقتی که در دل شما نسبت به این کارها بغض وجود داشته باشد، این نهی، یک نهی صادقانه است و خود شما هم طبق همین امر و نهی تان عمل می کنید.اگر خدای نکرده دل با زبان همراه نباشد، آنگاه انسان مشمول این جمله می شود که «لعن الله الامرین بالمعروف التارکین له ».کسی که مردم را به نیکی امرمی کند، اما خود او به آن عمل نمی کند; مردم را از بدی نهی می کند، اما خوداو همان بدی را مرتکب می شود; چنین شخصی مشمول لعنت خدا می شود; این چیزخیلی خطرناکی خواهد شد.

* فواید امر به معروف و نهی از منکر
اگر معنای امر به معروف و نهی از منکر و حدود آن برای مردم روشن بشود ، معلوم خواهد شد یکی از نوترین ، شیرین ترین ، کار آمد ترین و کار سازترین شیوه های تعامل اجتماعی ، همین امر به معروف و نهی از منکر است و بعضی ها دیگر در نمی آیند بگویند ( آقا ! این فضولی کردن است )! نه ، این همکاری کردن است ، این نظارت عمومی است ، این کمک به شیوع خیر است ؛ این کمک به محدود کردن بدی و شر است ؛ کمک به این است که در جامعه اسلامی گناه ، گناه بماند. بدترین خطرها این است که یک روز در جامعه ، گناه به عنوان ثواب معرفی بشود ؛ کار خوب به عنوان کار بد معرفی بشود و فرهنگ‌ها عوض بشود. وقتی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رایج شد ، این موجب می شود که گناه در نظر مردم همیشه گناه بماند و تبدیل به ثواب و کار نیک نشود . بدترین توطئه ها علیه مردم این است که طوری کار کنند و حرف بزنند که کارهای خوب – کارهایی که دین به آن امر کرده است و رشد و صلاح کشور در آنهاست – در نظر مردم به کارهای بد ، و کارهای بد به کارهای خوب تبدیل شود این خطر خیلی بزرگی است.

*در مساله امر به معروف و نهی از منکر، فقط نهی از منکر نیست; امر به معروف و کارهای نیک هم هست.برای جوان، درس خواندن، عبادت کردن، اخلاق نیک،همکاری اجتماعی، ورزش صحیح و معقول و رعایت آداب و عادات خوب در زندگی،همه جزو چیزهای خوب است.برای یک مرد، برای یک زن و برای یک خانواده،وظایف خوب و کارهای بزرگی وجود دارد.هر کسی را که شما به یکی از این کارهای خوب امر بکنید به او بگویید و از او بخواهید امر به معروف است. نهی از منکر هم فقط نهی از گناهان شخصی نیست.تا می گوییم نهی از منکر، فورا درذهن مجسم می شود که اگر یک نفر در خیابان رفتار و لباسش خوب نبود، یکی باید بیاید و او را نهی از منکر کند; فقط این نیست. این جز دهم است. نهی از منکر در همه زمینه های مهم وجود دارد. مثلا کارهایی که افراد توانادستشان می رسد و انجام می دهند; همین سو استفاده از منابع عمومی; همین رفیق بازی در مسائل عمومی کشور، در باب واردات، در باب شرکتها و در باب استفاده از منابع تولیدی و غیره

*امر به معروف و نهی از منکر فقط این نیست که ما برای اسقاط تکلیف ، دو کلمه بگوییم ؛ آن هم در مقابل منکراتی که معلوم نیست مهمترین منکرات باشند.

*همه باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند، الان هم عرض می کنم ، نهی از منکر کنید . این واجب است امروز امر به معروف و نهی از منکر، هم مسئولیت شرعی و هم مسئولیت انقلابی و سیاسی شماست.

*مهمترین وظیفه ای که در صراط امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد این است که باید نیروهای مومن و حزب الله و آمر به معروف و ناهی از منکر و آنهایی که انگیزه دارند ، باید در نظام اسلامی در صحنه باشند و همه جا باید حضور داشته باشند.

* همه مردم باید وظیفه امر به معروف ونهی از منکر را برای خود قائل باشند و با لحن مناسب محل خلاف و گناه را به خاطی تذکر دهند . وانجام این امر ، در مرحله عمل واقدام تنها با اجازه حکومت باید انجام شود.

* امر به نیکی وصلاح ونهی از بدیها ، مفاسد وتخلفات ، از نظر قرآن کریم واسلام ، تضمین کننده خط صحیح و راه راست است. هر کس به اندازه وسعت وجودی وشعاع قدرت خود ، مسئول است ونباید در مقابل تخلفات ، بدعت گذاریها ، از میان رفتن سنت ها وزمینه سازیهایی که برای تهاجم دشمن صورت می گیرد ، بی تفاوت باقی بماند.

* نهی از منکر در محیط خانواده
در محیط خانواده هم می شود نهی از منکر کرد . در بعضی از خانواده ها حقوق زنان رعایت نمی شود ؛ در بعضی از خانواده ها حقوق جوانان رعایت نمی شود ؛ در بعضی از خانواده ها به خصوص حقوق کودکان رعایت نمی شود؛ اینها را باید به آنها تذکر داد و از آنها خواست. حقوق آنها را تضیع کردن ، فقط به این هم نیست که انسان به آنها محبت نکند؛ نه، سوء تربیتها، بی اهتمامیها ، نرسیدنها ، کمبود عواطف و ازاین قبیل چیزها هم ظلم به آنهاست.

* منکرات رایج در جامعه
منکراتی که در سطح جامعه وجود دارد و می شود از آنها نهی کرد و باید نهی کرد ، از جمله اینهاست : اتلاف منابع عمومی ، اتلاف منابع حیاتی ، اتلاف برق، اتلاف وسایل سوخت، اتلاف مواد غذایی ، اسراف در آب و اسراف در نان . ما این همه ضایعات نان داریم؛ اصلاً این یک منکر است ؛ یک منکر دینی است؛ یک منکر اقتصادی و اجتماعی است؛ نهی ازاین منکر هم لازم است ؛ هر کسی به طریقی که می تواند؛ یک مسؤول یک طور می تواند، یک مشتری نانوایی یک طور می تواند، یک کارگر نانوایی طور دیگر می تواند. طبق بعضی از آمارهایی که به ما دادند، مقدار ضایعات نان ما برابر است با مقدار گندمی که از خارج وارد کشور می کنیم ! آیا این جای تاسف نیست ؟! همه اینها منکرات است و نهی از آنها لازم است. طبق نهج البلاغه ، امیرالمومنین (ع) نهی از اینها را یکی از محورهای اصلی توصیه های خود قرار داده است .


عاملی که جامعه را اصلاح می کند همین نهی از منکر زبانی است. به آن آدم بدکار، به آن آدم خلافکار، به آن آدمی که اشاعه ی فحشا می کند، به آن آدمی که می خواهد قبح گناه را از جامعه ببرد، مردم باید بگویند. ده نفر، صد نفر، هزار نفر! افکار عمومی روی وجود و ذهن او باید سنگینی کند، این شکننده ترین چیزهاست.

سخنان ائمه در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر

*کارهاى نیک و جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منکر بیش از قطره اى [آب دهانى] در برابر دریاى خروشان نیست.
(نهج البلاغه ، ح 366، ص 921)

*خداوند سبحان نسل گذشته را مورد لعن و نفرین و عذاب خویش قرار نداد مگر به سبب اینکه امر به معروف و نهى از منکر را ترک کردند. (همان ، خ 234، ص 808)

*به معروف امر کن و از منکر (کار زشت) باز دار، و با کسى که از تو بریده پیوند کن، و به کسى که تو را محروم کرده عطا کن.
(غررالحکم ، باب امر به معروف)

*امر به معروف کن و خود نیز بدان عمل کن و از آن کسانى نباش که مردم را امر به معروف کنند و خود از آن دورى کنند، که در نتیجه گناه آن را بر دوش گیرند و خود را در معرض خشم پروردگار در آورند. (غررالحکم ، باب امر به معروف)

*چگونه بر شما میگذرد زمانی که زنانتان فاسد و آلوده شدند و جوانانتان به طرف فسق و فجور روی آوردند این مصایب و بدبختی ها هنگامی پیش میاید که شما امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید. وسائل الشیعه ج ۱۱ ص ۳۹۶

*از خدا بترسید از خدا بترسید ، با اموال و جانها و زبانهایتان در راه خداوند بزرگ جهاد کنید و از دین حق تعالی بزرگ دفاع کنید و امر به معروف و نهی از منکر را رها نکنید ، زیرا رها کردن این دو واجب الهی باعث میشود که ظالمین بر شما مسلط شوند و در آن هنگام برای رهایی از شر و ظلم دشمن دعا کنید ولی خداوند دعاهایتان را اجابت نمی کند. نهج البلاغه نامه ۴۷ 

*پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می‌فرماید: (اِذا اُمَّتی تَواکَلتِ الاَمرَ بالمعروفِ و النهی عَنِ المُنکرِ، فَلیأذَنُوا بوقاعٍ مِن اللهِ) «هنگامی که امت من از انجام امر به معروف و نهی از منکر شانه خالی کنند و این کار را به همدیگر موکول نمایند، پس باید آمادگی خود را برای روبه رو شدن با وقوع واقعه‌ای که کیفر الهی را در بر دارد، اعلام دارند

 *حذیفه گوید: (یأتی عَلَی النّاسِ زَمانٌ اَن یکونَ فیهِم جیفَهٌ حِمارٌ اَحَبُّ اِلَیهِم مِن مُؤمِنٍ یأمُرُهُم بِالمَعرُوف وَ ینهاهُم عَنِ المُنکَر) «زمانی بیاید که مردار الاغ برای مردم آسان‌تر و بهتر است از وجودیک مؤمنی که ایشان را امر به معروف و نهی از منکر نماید»

 *پیامبر بزرگوار اسلام(ص) فرمود: (مَن اَمِرَ بِالمَعرُوفِ وَانَّهی عَنِ المُنکَرِ فَهُوَ خَلیفَهُ اللهِ فِی اَرضِهِ وَ خَلیفَهُ رَسُولِ اللهِ وَ خَلیفَهُ کِتابِه) «کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند، جانشین خداوند در زمین و جانشین رسول خدا و جانشین کتاب خدا است.»

 *امام صادق علیه السلام به یکی از یارانشان فرمودند: اگر شما دور بنی عباس را نمی گرفتید آنها ما را خانه نشین نمی کردند سکوت شما ما را خانه نشین کرد.وسائل / ج 12 / ص 144 به نقل از کتاب امر به معروف و نهی از منکر / محسن قرائتی

*ای مومنان! هرکس تجاوزی را بنگرد و شاهد دعوت به منکری باشد و در دل آن را انکار کند خود را سالم نگه داشته است و هرکس با زبان آن را انکار کند پاداش داده خواهد شد و از اولی بهتر است و آن کس که با شمشیر به انکار برخیزد تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد او راه رستگاری را یافته و نور یقین در دلش تابیده «نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /حکمت 373»

 *گروهی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و گفتند: تا ما به همه احکام عمل نکنیم، امر به معروف نمی کنیم.حضرت فرمود: امر به معروف کنید ، گرچه به همه آنچه می گویید ، عمل نمی کنید و نهی از منکر کنید گرچه از همه منکرات دوری نمی کنید.

 *یک فرد گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری بر داشته و به سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته است بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم. اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده و یکباره همگی در دریا غرق می شوند. «تفسیر نمونه، ج3 ، ص 37 و 38 ، ذیل آیه 104 سوره ال عمران 

*رسول خدا، حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: گروهی هستند که نه پیامبرند نه شهید، ولی مردم به خاطر مقام آنان که به دلیل امر به معروف به دست آورده اند ، غبطه می خورند.«مستدرک ج 2 ص 358»

*امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بتواند جلوی مفاسد را بگیرد ، ولی نگیرد، دوست دارد خدا معصیت شود. چنین کسی اعلام دشمنی با خدا کرده است. مستدرک ج 12 ص 184 ( متن عربی)

 *« خداوند دشمن مومن بی دین است. » پرسیدند یا رسول الله مگر مومن، بی دین می شود؟ فرمود: « مسلمانی که امر به معروف نکند بی دین است

حسن عبدالصمد

....................................................................................................................................

از تمامی خوانندگان خواهشمندم تا خاطرات و راهکارهای امر به معروف و نهی از منکر عملی خود  را برای ما بیان کنند.  

نظرات  (۲۸)

سلام .جوابتون به کامنت بالاییفخوب به هر حال خوشحالم که امثال شما هستند.اول :روایاتی که دربارهی امربه معروف نوشتید خیلی دل گرم کننده بود.دوم :اون بخش از سخنان آقا راجع با اینکه خیلی ها خودشان را راحت می کنند"با گفتن دو کلمه به کسی که منکری انجام می دهد آن هم یک منکر دسته چندم"این هم دل گرم کننده بود چون بارها با دوستام دعوام شده که چرا می رم با آدم هایی که از نظر رفتاری شبیه ما نیستند بحث اعتقادی می کنم چون اونها معتقدند که خوب این که معلومه خط فکریش با ما متفاوته .اما همین که این آدم توی سرویس بلند می خندد و صدایش به گوش آقای راننده می رسد آن دوسته من فوری با دو کامه ی میشه بلند نخندید او را نهی از منکر می کند.یکی نیست بهش بکه وقتی من دارم با آن طرف صحبت می کنم به روش الناز داستان شما عوض اینکه بیایی کمک تازه من را نهی می کنی .اما الان خودت را راحت می کنی که با دو کلمه فقط بلند نخند.چی شد؟ اینکه خط فکریش با ما یکی نبود.البته خوب این هم نمی دانم شاید بخشی از نهی از منکر باشد ولی دوست من فقط راجع به همین موضوع حساسه و بس .توی سریال ظهور هم توی یکی از قسمتها که می گه چگونه به دیگران آگاهی بدهیم یک جورایی داره روش الناز و اون بسیجی مترو را توصیه می کنه.
آخه پسر من موندم بهت چی بگم،این مدینه فاضله ای که تو از این کشور ساختی رو رو کجای دلم بذارم!
تو رو خدا خدا چشاتو باز کن،اصلا من نمی دونم تو چطور اسم خودت رو گذاشتی شهید تو چی میدونی از جانبازای بدبختی که هزینه ی دمان مجروحیتشون ندارن و بهشون نمی دن تو چی می دونی از کراکی که مثل نقل و نبات دست جوون هاست تو چی می دونی از افزایش روسپی گری برای پول تو چی می دونی...........؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
........................................................................................................
آره خوبم میدونم.بابام جانبازه شیمیاییه .تا حالا یک قرون از بنیاد جانبازان تا حالا نگرفته.چون خودش بدهکار انقلاب میدونه نه طلبکار!!هر چند بنیاد جانبازان داره خوب رسیدگی میکنه.
شهرستانی که آب برق گاز تلفن جاده بیمارستان ورزشگاه نداشته و تو این دولت به همش رسیده کم چیزیه؟
من خبرنگار از اکثر شهرها با خبرم.90 در صدشون پیشرفت کردن.ای کاش تعصب را از خود دور کنیم.
من هم قبول دارم تو مشکلات تو کشور هست.اما با ناامیدی و ندیدن پیشرفت های علمی پزشکی نظامیو... راه به جایی نمیبریم.
کمی اخبار داخل و خارج رو دنبال کنی متوجه میشوی که ایران چه جهشی تو علم و فناوری داشته
ببخشید اگر ناراحتتون کردم.ممنون که پیغام گذاشتید
من یکی که جذب این نوع مطالبتون شدم ...
امیدوارم با انرژی ادامه بدید من سعی میکنم این مطالبتون رو توی فیس بوک انتشار بدم
تقریبا 500 تا لینک دوست دارم فکر کنم اونجا خیلی پخش شه .
دعامون کنید
سلام خاطرات بسیار جالبی بود استفاده کردم.
سلام در آدرس http://fraeesi.ir/page/links2.aspx لینک شدید .

این هم کد لوگوی منه اگر دوست داشتید بذارید :

style="WIDTH: 130px; HEIGHT: 121px"
alt="ایران توانــا" hspace=0
src="http://www.shiaupload.ir/images/59875774442905959701.gif" border=1>



شما هم کد لوگوتون را برام ارسال کنید!
  • عاشورا جاری است
  • سلام.احسنت.
    بیان تجربه های موفق در مقوله امر به معروف باعث جسارت پیداکردن افراد برای اقدام در این امور میشه.
  • سرباز سید علی
  • نوروز منتظران روزی است که از شب ظهور آغاز میشود...
    دوست عزیز سلام...
    با"هفت سین بندگی"آپ و منتظر حضور گرمتون هستم...
    باعلی...یاعلی.......التماس دعا
    یاالله
    سلام علیکم
    امسال شیعیان عید ندارند + وحشتناک ترین تصاویر از مظلومان بحرینی
    http://baerfan.blogfa.com
    سلام. وبلاگ پر محتوایی دارین،من تازه کارم، خوشحال میشم به وبلاگ منم سر بزنید و راهنماییم کنید
    یه خاطره دیگه هم دارم:

    امتحانای دانشگاهمون همش می خورد به ساعات اذان!واین خیلی ناراحت کننده
    بود!

    رفتم به یکی از مسئولین گفتم ماجرا اینجوریه،میشه ساعات امتحانارو تغییر بدید؟

    یکیشون گفت:همه امتحان دارن،تنها شما که نیستی؟

    از تعجب داشتم میمردم آخه دختره خودش چادری باحجاب به من این حرفو زد!

    مونده بودم چی بگم !گفتم:میدونی چیه؟مشکل اینه که ما همش منتظریم دیگران

    رومون تاثیر بزارن،چی میشه یه بار ما(بچه مذهبی ها)رو دیگران تاثیر بزاریم
    (هرچند با این حرفش واقعا مذهبی بودن خودش رو نشون داد)

    اون یکی مسئولمون دیگه یه چیزی گفت که (برام مثال پیامبر رو زد:

    خدا می بخشه!نگاه کن پیامبر هم وقتی وارد مسجد شد دید یه گروه دارن عبادت
    می کنن یه گروه دارن درس می خونن،رفت به سمت اونایی که داشتند درس
    می خوندن

    داشتم می مردم وقتی این تفسیر غلط رو کرد واااااااااااااااااااااااای!!!!!

    حالا می فهمم وقتی میگن آقامون غریبه یعنی چی!!

    خصوصا وقتی نظرات بعضی بچه بسیجی ها ومذهبی ها رو که برای هم میذارن ،
    (دخترا برای پسرا وبلعکس)می بینم بیشتر پی میبرم به این مساله!

    البته اینا بسیجی مذهبی نیستن!!اینا منافقایی هستن که تو لباس بچه مذهبی ها
    رفتن
    سلام

    گفتین از خاطرات امر به معروف ونهی از منکر خودمون بگیم:

    یه روز که از یه مراسم (تو شهرستانی بود)در مورد شهدا ودفاع مقدس بود برمی گشتم یه خانمی رو تو ترمینال دیدم که خیلی خیلی بد حجاب بود وفوق العاده جلب توجه می کرد،وهمه ی مردها هم با یه لبخند با نگاهشون اون خانم رو دنبال می کردم
    از این وضعیت خیلی احساس شرم کردم،به خودم گفتم خاک بر سرت اینقدر ادعای مذهبیت می کنی،چادر مشکی پوشیدی وبا این حجابت.... !
    ذهنم مشغول شد که خدایا حالا من با این حجابم برم نزدیک این زن که همه ی چشمها روشه،همه می فهمن که اومدم بهش تذکر بدم،بعد بنده خدا بدجورضایع میشه وممکنه این اثر بدتری داشته باشه!
    اینقدر دنبال راه حل برای نهی از منکر کردن این خانم گشتم که مثل جرقه خدا این رو به ذهنم آورد:

    سریع رویه برگه براش با دلسوزی خواهرانه یه مطلب کوتاهی رو نوشتم:
    .................. .
    تا سر بالا کردم دیدم اتوبوسشون داره حرکت می کنه
    سریع برگه رو تو جلد سیدی ای که(در مورد دفاع مقدس)همرام بودگذاشتم و
    بدو بدو دنبال اتوبوس... !
    به راننده گفتم این از مال اون خانمه ای هست که چکمه پاشه ومانتو مشکی نمی دونم آبی پوشیده،(خانمه اینقد تابلو بود که راننده سریع گرفت کی رو میگم)گفت برو تو بده بهش!
    گفتم نه خودتون بدید بی زحمت
    خلاصه اتوبوس حرکت کرد و آخرش نفهمیدم چی شد

    ولی فکر کنم اینجا مرتکب گناه دروغ شدم نه!؟
    چون اون سیدی که مال خانمه نبود!
    آیت الله خوشوقت می گفت کسی که ترک گناه کند و به اعمال
    خوب روی بیاورد کم کم ایمانش قوی می شود و و قتی ایمان قوی
    شد دیگر از چیزی و کسی غیر از خدا نمی ترسد .

    سال نو بر شما مبارک
    ممنون از حضورت

    مطلب جالب بود امر به معروف تنها در عمل به معروف اثر بخشه انشاالله من هم عامل به معروف شم
  • فاطمه زارعی
  • چادر حجاب واجب نیست
    حجاب همان پوششی است که بودنش امری واجب است واینک معانی متفاوتی به خودگرفته واصالت معنایی آن رنگ باخته است .حجاب همان چیزی است که حتی انسانهای اولیه که تمدن وفرهنگ وشهرنشینی را معنایی نمی یافتند حجاب وپوشش را امری ضروری و نیازی حیاتی می دانستند چرا که می خواستند انرژی منفی حضور و وجود خود را به انرژی مثبت و مفید تبدیل کنند و از یک جسم به یک شخصیت وهویت تبدیل شوند واز حصار نگاهها به دنیای رهایی واردشوند.
    انسان در گذر زمان بنا به نیاز ومصالح خود روش خاصی از زندگی را برگزید وپوشش خودرا ساخت .این تغییر پوشش بنا برنحوه زندگی نشانه تحول وتغییر دیدگاه ونیاز است.
    البته این توجه به پوشش زن دقیقتر ونکته بینانه تر است چون اهمیت وظرافت روح زن برهمه آشکاربوده است وتیزی نگاهها به راحتی می تواند روح وجسم اورا بخراشد. لباسهای بلند ورنگین با پارچه های زرین وزیبا در خانه های دور ازهم وزندگی آزادانه روستایی که با تغییر زندگی به سکونت در شهرها وتغییر نیازپوششی به لباسهای راحتترعرصه برای حضور مانتو وچادر آماده شد. متاسفانه تغییر پوشش با کج سلیقگی ها به نام دین وسنت به رنگهای تیره متمایل شد ونمادسازی ها آغازشد ، چادر ورنگهای تیره نشانه زن ایرانی ومسلمان ورنگهای روشن ومانتونشان زنان ستیزه جو با اجتماع وفرنگی مآب است واین بداندیشی ها وپیش داوریها مانع درک درست ما از پوشش شد و زن موضوع را همان پوشش را مانع دید ومحدودیت.
    اگر درست عمل می شد و پوشش صحیح معنا می شد واز پیش داوری ونمادسازی پرهیز می شد چه بسا جوان جامعه (مرد وزن) مجبور نبود برای تغییری ساده بنا بر تحول جامعه کج راهه وحتی بیراهه رود ومسیر را راحتتر می یافت وانرژی اش در این مسیر به هدر نمی رفت.
    صحیح است که چادر پوشش کامل است ولی واجب نیست وبدون چادر هم میتوان در اجتماع حضور یافت ،مفید بود و اندیشید. همانطور که امام خمینی (ره) حضورزن ایرانی را در دانشگاه واجتماع با پوشش مانتو مناسب دانست وهیچ گاه برای استفاده از چادراجبار وزوری اعمال نکرد چرا باید اندیشه و رای فرزانه انقلابمان را نفهمیم وباعث دین گریزی وکج روی جوان باشیم و به دلیل اینکه ما نیاز را نشناخته ایم وپاسخ درستی نیافته ایم اورا به پوشش گذشتگان راهنمایی کنیم ومانعی شویم در سیر طبیعی تغییرات که پوشش هم یکی ازآنهاست.
  • فاطمه زارعی
  • هنر را درک کنید ، هنرمند را باور کنید !
    درک ، شناخت ، دریافت همگی راه بررسی وتحلیل را می گشاید وتورا به میدان نقد می خواند. جز این است که هنرنمایش روح انسانی است وبیان بی پیرایه و نو از جهان پیرامون .من مخالفم که هنر هفت گانه است هنر بینهایت گان دارد، بینهایت دید ، بینهایت احساس که تورا به به دوباره دیدن وخوب دیدن ترغیب می کند. دوباره بنگر :هنرمادر بودن ، هنر بنده بودن ،هنر عاشق بودن
    حالا تونیز هنرمندی ! توباید بتوانی هنر را با وجدان بسنجی واز روح بگذرانی وبه خلوص وپاکی آن واقف شوی. هنر تورا به زندگی مشتاق میکند ، سیاهی را می بیند وتورا به پاکی وانسانیت می خواند. گاه می گویند این شعر هنر محض است و سراینده آن به تمام معنا هنرمند! ولی یادت باشد تو با دید خود بهتر می توانی آن را بسنجی ! مثلا شاعر مرگ را با عبارت «چینی نازک تنهایی » یاد می کند ودیگری مرگ را با «ناقوس عبوس » و تو بهتر می توانی بگویی که کدامین ، روح تورا نوازش می دهد وتو را به شرافت زندگی وعظمت مرگ واقف می کند. زندگی پاکی و سفیدی می طلبد نه وحشت وسیاه نمایی!
    باور کن که هنر ار هنرمند رنگ میگیرد و از افکار او می جوشد . هنرمند هنرش را زندگی کرده و این تجربه تلخ یا شیرین را با زبانی که خود می پسندد به تو نمایش می دهد و تو آن قاضی عادلی هستی که باید بار قضاوت را به دوش بکشی و اورا درک کنی ، فقط یادت باشد که هنر اشتیاق زندگی را می خواهد نه وحشت وسیاه نمایی!
    وقتی هنر را خوب شناختی بدون پیش داوری ، بدون تعصب ،بدون خط کشی سنتی ومدرن و به حس تازه ای رسیدی ،هنرمند را هم می توانی باور کنی ، بدون ترس از محکوم شدن ، بدون وحشت از نامهای برجسته ومشهور!
    حالا تو با اثرهنری هنرمند ، تجربه او را تجربه کن وبه شور زندگی برس ، قیود را رها کن ودر چارچوب روح پاک وحس انسانی به هنر وهنرمند بنگر.
    باور کن هنر تعالی می طلبد وهنرمند به تعالی می اندیشد و این گذارها در مسیر تعالی امری طبیعی است ،باید به هنرمند جرأت داد، احساس اورا حرمت نهاد که هرچه پیش رود به ارزش هنر وانسان خالق هنر آگاهتر می شود واین آگاهی جرقه رشد است وجریان ساز ، جریان تعالی جامعه . هنر جامعه را تلطیف می کند وروح هنری انسان را با طبیعت هماهنگ می کند و این همگامی با طبیعت مایه جان گرفتن معنویت در جامعه است.
  • فاطمه زارعی
  • ادامه ی نسبت معیشت وفرهنگ

    اگر چه می توان به فکر نان بود و برده شکم ودر این دریای طوفانی خود را رها ساخت نان را چسبید .یادمان باشد نان وسیله زندگی نه خود زندگی زندگی فراتر است پس باید فراتر اندیشید و این اندیشه فراتر نیاز به فرهنگ اندیشان دارد . پس فرهنگ با زندگی عجین است اگر نان نداشته باشیم به ما نان نمی دهند ولی اگر فرهنگ نداشته باشیم به ما فرهنگ خود را می دهند .
  • فاطمه زارعی
  • نسبت معیشت وفرهنگ
    فرهنگ نشانه عقل وخرد جمعی موجود جامعه است ومعیشت نان وقوت جامعه .نان وخرد ، عقل وفرهنگ ،نسبت را بیابید!
    آیا معیشت وفرهنگ با هم ارتباطی دارند؟ جامعه فرهنگ می خواهد یا نان ؟ بدون نان می توان زنده بود یا بدون فرهنگ؟ فرهنگ کیفیت می خواهد یا نان ؟ می توان جامعه را بدون نان تصور کرد یا بدون فرهنگ؟
    نان بدون فرهنگ ، جسمی است بدون روح ، لاشه ای است که بعد از مدتی بوی تعفن می گیردو جز انتشار بیماری وتعفن پایانی ندارد. فرهنگ روح غالب جامعه است ،فرهنگ کار ،فرهنگ مطالعه ! وای از آن روز که جامعه از رنگ فرهنگ تهی شود وفکر جامعه فقط نان باشد.
    به قول دکتر شریعتی :« انسان حیوانی است سیاسی» سیاست تعیین خطوط زندگی و فرهنگ خط مشی اصلی واساسی جامعه است با فرهنگ است که استعداد ها بروز می کند و فرصت رشد وشکوفایی مهیا می شود این فرهنگ است که ما را به تعالی انسانی هدایت می کند .وقتی در جامعه فرهنگ تحصیل وپویایی فکری تبلور یافت ومردم از نان خود می کاهند تا صرف تحصیل شود وقتی سواد در جامعه ارزشمند شود فرهنگ جریان می گیرد وحالا این کیفیت فرهنگ است که مهم است وکار فرهنگ سازان آغاز می شود .جامعه بدون فرهنگ همچون انسانی که سوء تغذیه دارد ،سیر می شود ولی سلامت نیست شکم انباشته ولی نیازهای بدن را فراهم نکرده و مغزش فعال نمی شود پس بدون مغز برده است مستعمره است ونای دفاع وخود یابی ندارد .
    هرچند برخی تمام فعالیت های بشری را اقتصادی می دانند وجهت آن را صرفا گذران زندگی می دانند ولی عده ای در این بین نان را برای فرهنگ می خواهند وبازیابی وبازگشت به خویشتن در سایه فرهنگ برخی وخود ساخته را بر نان اوجع می دانند وبرای فرهنگ خود سالهای طولانی از نان خود گذشته اند تا به فرهنگ خود برسند وزیر پرچم وفرهنگ دیگر نرفتند این آزاد اندیشی به خاطر لذتی است که در سایه فرهنگ دیده اند و آن لذت را در هیچ نیافتند آنها نان را وسیله زندگی وفرهنگ وتمدن را خود زندگی می دانند .
    یک تجربه:
    یروز توی مراسم تشییع جنازه شهدای گمنام، یه خانومی اومده بود که حجاب خوبی نداشت، یه خانوم مسن از توی کیفش یه چفیه درآورد و بهش داد. اون خانوم بی حجاب هم با شوق زیاد اون چفیه رو سرش کرد و حجابشو تکمیل کرد.
    همین ...
    سلام
    خب به نظرم امر به معروف خیلی کار سختیه
    اولا باید خودت آدم باشی
    دیما اثر گذاااااااااار وارد بشی
    یه جاهایی کم نیاری
    یه جاهایی سریع رد بشی
    اگه برای انجام ای فریضه صد تا گناه کنی بهتر که انجام ندیم
    اما باید باید کاری کرد و یاد گرفت ....
    سلام
    واقعاَ باید کاری کرد کارستان در این روزهای پایان سال که شاید همه یه جورایی دنبال راس وریس کردن ایام شب عیدن. تلنگر به جا و خوبی بود.ممنون
    اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم احفظ قائدناالامام الخامنه ای
    پیشاپیش عید بر شما مبارک باد.
    یا علی با سیدعلی
  • پایگاه مقاومت رهروان نور
  • سلام

    یک سال دیگه گذشت!من و شما یک سال دیگه رو پشت سر گذاشتیم.چن سالمون شده؟چقدر قرار گذاشتیم و

    شکستیم؟آخر سال که میشه میشینیم و فکر میکنیم که چقدر به اهدافی که برای خودمون تعیین کرده بودیم در این سالی که گذشت رسیدیم!

    اهداف مالی،تحصیلی،شغلی،علمی و...!اگه به یکی از اونا نرسیم میشینیم و فکر میکنیم چرا؟

    چه موانعی باعث این عدم موفقیت شده و تصمیم می گیریم به نحوی اون رو برطرف کنیم.

    پس چرا برای رسیدن به بالاترین مقامی که باید به اون برسیم برنامه ای جدّی نداریم؟

    مقام خلیفة اللهی انسان که با رسیدن به جایگاه "بندگی" محقق میشه!بالاترین ارزش یک انسان اینه که یک عبد باشه.یک عبد مخلص.

    یک عبدذلیل و حقیر و مسکین و مستکین که هیچی از خودش نداشته باشه.

    بالاترین مقامی که هر روز برترین مخلوق خداوند رو به اون مقام میشناسیم!

    أَشـْهـَدُ أَنَّ مـُحـَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ

    رفقا بیایید همین امروز را با سال قبل مقایسه کنیم.آیا تونستیم یک قدم به خدا نزدیک تر بشیم؟یا کیلومتر ها ازش دور شدیم؟در سالی که گذشت،با اعمالمون چقدر تونستیم رضایت امام زمونمون(روحی فداه)رو جلب کنیم که رضایت خداوند هم در گرو رضایت ایشون هست؟یا خدای نکرده چقدر با کارهامون،غمی رو غمهای جمعه ی ایشون گذاشتیم؟

    با مطلبی جدید منتظر حضور گرمتون هستیم

    یازهرا......التماس دعا
    سلام. زیارت قبول. بالاخره چشممان به جمال پست جدید روشن شد!
    کلی مطلب تو این مدت نوشتم. دست کم از دوستانم انتظار دارم، همه رو بخونن و کامنت بذارن. اگه وقت ندارید، مشکل خودتونه! منتظرم به شدت!
    راستی به چای پولکی.میهنبلاگ هم سر بزنید. لینک مطالب جدید دوستان مجازیه.
    یا علی مدد.
    سلام دوست عزیز.
    نحوه ی امر به معروف کردن الناز قشنگ بود.... می دونید گاهی برای تغییر جو کیاست لازمه... چیزی که ما ازش کمتر بهره می بریم. همیشه زبان نرم بهتر جواب داده...
    اموزنده بود یاد گرفتم.
    با سلام


    برای افزایش آمارتان تا بالای200 تا 500 در روز لینک باکس ما را در آخر وبلاگتان قرار داده و خبرمان کنید



    منتظرتان هستیم
    سلام
    میلاد حضرت امام حسن عسکری مبارک
    از مطلب مفیدتون استفاده کردم.
    حضرت علی (ع) می فرمایند: نصیحت گفتن فرد در حضور دیگران، کوبیدن شخصیت فرد است
    سلام،مطلب جالب و قابل تاملی بود.
    ای کاش هیچ وقت این اصل مهم رو فراموش نمی کردیم.
    یا علی
    سلام عزیزم خوشم اومد خود عزیزت هم اعتراف کردی خیلی وقته بهم سر نزدی فدای سرت داداش گلم هرکی واسه خودش گرفتاری داره دیگه
    امیدوارم هرجا هستی موفق باشی و منو فراموش نکنی عزیزم
    دوست دارم
    مثله همیشه
    لبیک یا سید علی خامنه ای
  • مشاوره سنگ صبور سعا
  • دل من دیر زمانی است که

    می‌پندارد

    «دوستی» نیز گلی است

    مثل نیلوفر و ناز

    ساقه ترد ظریفی

    دارد

    بی‌گمان سنگ‌دل است ، آن‌که روا می‌دارد

    جان این ساقه نازک را

    دانسته بیازارد

    درزمینی که ضمیر من و توست

    از نخستین دیدار

    هر سخن، هر رفتار

    دانه‌هایی

    است که می‌افشانیم

    برگ و باری است که می‌رویانیم

    آب و خورشید و

    نسیمش «مهر» است

    گر بدان‌ گونه که بایست به بار آید

    « زندگی را به »

    دل‌انگیزترین چهره بیاراید

    آن‌چنان با تو در آمیزد این روح لطیف

    که

    تمنای وجودت همه او باشد و بس

    بی‌نیازت سازد، از همه چیز و همه کس .

    « زندگی »

    گرمی دل‌های به هم پیوسته است

    تا در آن دوست نباشد همه درها بسته است

    ضمیرت اگر این گل ندمیده است هنوز در

    عطر جان پرور عشق

    گر به صحرای

    نهادت نوزیده است هنوز

    دانه‌ها را، باید از نو کاشت

    آب خورشید ونسیمش را ، از مایه جان

    خرج ، می‌باید کرد ، رنج می‌باید برد

    دوست می باید داشت

    با نگاهی که در آن شوق برآرد فریاد

    با سلامی که در آن

    نور، ببارد لبخند

    دست یکدیگر را ، بفشاریم به مهر

    جام دل‌هامان را

    مالامال ، از یاری، غم‌خواری

    بسپاریم به هم

    بسراییم به آواز بلند

    شادی روی

    تو

    ای دیده ، به دیدار تو شاد-

    باغ جانت همه وقت ، از اثر صحبت دوست

    تازه ، عطراقشان

    گل‌باران باد

    دلم یک دوست می خواهد

    که خیلی مهربان باشد

    دلش اندازه دریا

    به رنگ آسمان باشد

    کسی باشد پر از شبنم

    پر از پروانه، آهو، آب

    صدایش چکه ای آواز

    نگاهش تکه ای مهتاب

    کسی باشد که حرفم را

    بفهمد با دل و جانش

    پرستوی دلم راحت

    بخوابد توی دستانش

    دلم می خواهد او چیزی

    شبیه برف و مه باشد

    و جنس دست هایش از

    هوای پاک ده باشد

    همیشه صبح تا شب من

    در این رؤیای شیرینم

    مشاوره سنگ صبور سعا
    یاالله
    سلام علیکم
    زندگی نامه مصور حضرت آیت الله جوادی آملی
    baerfan.blogfa.com
    یاحق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">