باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

کنکور امر به معروف و نهی از منکر/سوال10

| چهارشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۰، ۰۳:۳۰ ب.ظ | ۳۵ نظر

 حدیث عنوان بصری

ای‌ أباعبدالله‌(امام جعفر صادق ع)! به‌ من‌ سفارش‌ و توصیه‌ای‌ فرما!

 گفت‌: من‌ تو را به‌ نُه‌ چیز وصیّت‌ و سفارش‌ می‌نمایم‌؛ زیرا که‌ آنها سفارش‌ و وصیّت‌ من‌ است‌ به‌ اراده‌ کنندگان‌ و پویندگان‌ راه‌ خداوند تعالی‌. و از خداوند مسألت‌ می‌نمایم‌ تا ترا در عمل‌ به‌ آنها توفیق‌ مرحمت‌ فرماید.

 سه‌ تا از آن‌ نُه‌ امر دربارة‌ تربیت‌ و تأدیب‌ نفس‌ است‌، و سه‌ تا از آنها در بارة‌ حلم‌ و بردباری‌ است‌، و سه‌ تا از آنها دربارة‌ علم‌ و دانش‌ است‌.

پس‌ ای‌ عنوان‌ آنها را به‌ خاطرت‌ بسپار، و مبادا در عمل‌ به‌ آنها از تو سستی‌ و تکاهل‌ سر زند! عنوان‌ گفت‌: من‌ دلم‌ و اندیشه‌ام‌ را فارغ‌ و خالی‌ نمودم‌ تا آنچه‌ را که‌ حضرت‌ میفرماید بگیرم‌ و اخذ کنم‌ و بدان‌ عمل‌ نمایم‌.   پس‌ حضرت‌ فرمود:

>امّا آن‌ چیزهائی‌ که‌ راجع‌ به‌ تأدیب‌ نفس‌ است‌ آنکه‌:

 1) مبادا چیزی‌ را بخوری‌ که‌ بدان‌ اشتها نداری‌، چرا که‌ در انسان‌ ایجاد حماقت‌ و نادانی‌ میکند؛

2) و چیزی‌ مخور مگر آنگاه‌ که‌ گرسنه‌ باشی‌؛ و چون‌ خواستی‌ چیزی‌ بخوری‌ از حلال‌ بخور و نام‌ خدا را ببر و به‌ خاطر آور حدیث‌ رسول‌ اکرم‌ صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ را که‌ فرمود: هیچوقت‌ آدمی‌ ظرفی‌ را بدتر از شکمش‌ پر نکرده‌ است‌. بناءً علیهذا اگر بقدری‌ گرسنه‌ شد که‌ ناچار از تناول‌ غذا گردید،

3) پس‌ به‌ مقدار ثُلث‌ شکم‌ خود را برای‌ طعامش‌ بگذارد، و ثلث‌ آنرا برای‌ آبش‌، و ثلث‌ آنرا برای‌ نفَسش‌

امّا آن‌ سه‌ چیزی‌ که‌ راجع‌ به‌ بردباری‌ و صبر است‌:

  1) پس‌ کسیکه‌ به‌ تو بگوید: اگر یک‌ کلمه‌ بگوئی‌ ده‌ تا می‌شنوی‌ به‌ او بگو: اگر ده‌ کلمه‌ بگوئی‌ یکی‌ هم‌ نمی‌شنوی‌!

2) و کسیکه‌ ترا شتم‌ و سبّ کند و ناسزا گوید، به‌ وی‌ بگو: اگر در آنچه‌ میگوئی‌ راست‌ میگوئی‌، من‌ از خدا میخواهم‌ تا از من‌ درگذرد؛ و اگر در آنچه‌ میگوئی‌ دروغ‌ میگوئی‌، پس‌ من‌ از خدا میخواهم‌ تا از تو درگذرد.

3) و اگر کسی‌ تو را بیم‌ دهد که‌ به‌ تو فحش‌ خواهم‌ داد و ناسزا خواهم‌ گفت‌، تو او را مژده‌ بده‌ که‌ من‌ دربارة‌ تو خیرخواه‌ می‌باشم‌ و مراعات‌ تو را می‌نمایم

>و امّا آن‌ سه‌ چیزی‌ که‌ راجع‌ به‌ علم‌ است‌:

 1)پس‌، از علماء بپرس‌ آنچه‌ را که‌ نمیدانی‌؛

 2) و مبادا چیزی‌ را از آنها بپرسی‌ تا ایشان‌ را به‌ لغزش‌ افکنی‌ و برای‌ آزمایش‌ و امتحان‌ بپرسی‌.

3) و مبادا که‌ از روی‌ رأی‌ خودت‌ به‌ کاری‌ دست‌ زنی‌؛ و در جمیع‌ اموری‌ که‌ راهی‌ به‌ احتیاط‌ و محافظت‌ از وقوع‌ در خلافِ امر داری‌ احتیاط‌ را پیشة‌ خود ساز. و از فتوی‌ دادن‌ بپرهیز همانطور که‌ از شیر درنده‌ فرار میکنی‌؛ و گردن‌ خود را جِسر و پل‌ عبور برای‌ مردم‌ قرار نده‌.

منبع : بحار الأنوار - العلامة المجلسی ج 1   ص 224

نظرات  (۳۵)

سلام خواستم درد دل کنم من یک فرد بدون سهمیه هستم روزانه ده ساعت درس می خوانم و میخواندم چهار سال پشت کنکور ماندم به اندازه نصف جنگ ایران و عراق. من دانش آموز زرنگی بودم و بسیار رشته پزشکی را دوست داشتم اما نمیتوانستم قبول شوم به علت استرس زیاد دچار فشار خون مزمن و سکته قلبی شدم راستی بگم پدر من و پدربزرگ من هشت سال در جبهه بودند اما کشته نشدند خودم هم سنم به جبهه نمیرسه که جبهه برم این وضعیت فقط مختص من نیست تمامی دانش آموزان همینند ضمنا بالاخره توانستم با از جان گذشتن در درس پزشکی دانشگاه آزاد قبول شم حالا در دانشگاه دچار مشکل مادی شدم و باید ضمن درس خواندن کار کنم راستی شاید خود رزمنده های ایران دچار جو آن زمان قرار گرفتند و برای دفاع از اهواز به جنگ رفتند بتوان گفت مزایایی بگیرند اما آیا فرزندان آنها هم حق دارند؟ضمنا امام علی (ع) سرنوشت از چنگ برگشته ها یا فرزندانشان را عوض میکرد ؟یعنی بالاترین شغل یا پست آن زمانه را به آنها میداد یا صرفا مقداری پول یا غنایم . حتی در دولت کمونیست شوروی خودت میگویی پول و بلیت مترو و ... نگفتی رییس جمهور شن نگفتی پزشگ جراح شن بدون تلاش نگفتی استخدام شن در بهترین جاها یا معاف شن از سربازی و خدمت به کشورشان (خودشان و فرزندشان) و هزاران مزایای دیگر . ضمنا تحصیل این افراد و فرزندانشان ئر تمامی دانشگاه ها تقریبا مجانی است حال در کلاس ما حدودا یک سوم بچه ها سهمیه شاهد دارن تعحب نکن چون هرچی مفت بدن به کسی با کله میگیرش ضمنا مزایای افراد نباید در جاهایی که رقابت است باشد مثلا در کنکور باید در چیزهایی باشد که سرنوشت آدم را تغییر نمیدهد مثل دادن بلیت مترو هواپیما و کمک هزینه و استفاده رایگان یا ارزان از کلاسهای درسی و... نه قبول شدن استخدام شدن یا معاف شدن سربازی به صورت تضمینی حالا بگو عذالته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
می بافوندمش.
البته نه با دعوا
بلکه با روان شناسی.
به اعتقادش حمله می کردم.
هیچ وقت به خود دشمنت حمله نکن.
گزینه ه یه راهکار خوب بود هر چند من یا در می رم یا اشکم در میاد
سلام خسته نباشید برادر
در مورد سوالتان یا ممکن گریه کنم یا خنده تلخ داشته باشم که از گریه بدتر

در پناه خدا
  • تمنای باران
  • سلام !
    خیلی وقت بود که بهتون سر نزده بودم. ببخشید!
    اما جواب سوال: بهتره به جای اینکه در همون لحظه جوابش رو بدیم،صبر کنیم بدون اینکه پوزخندی بزنیم یا عکس العملی نشان بدیم،بعد تو خلوت،با خودمون رو راست باشیم ،اگه راست گفته بود که شجاعانه ازش عذر خواهی کنیم،اگر هم تهمت بود بدی که در حق ما کرده با خوبی جواب بدیم،حتما شرمنده میشه از این کارش...
    مطمئن باشید جواب میده!امتحان کنید...
    یادتون باشه هیچ وقت با عصبانیت بدی کسی رو جواب ندید.
    التماس دعا
    یا علی
    سلام
    احسنت که مینویسی
    دغدغه داشتن یعنی زنده بودن وگرنه بسیارند کسانی که قلبشان پمپاژ میکند خون را ولی دریغ از قطره ای حیات
    خدا برکت دهد به کارت
    یاعلی
    بسمه تعالی
    با مطلب مهمی با عنوان انتقاد از یک انتقاد بروزم و منتظر نظر شما
    یا علی
    در ضمن شرکت در نظر سنجی یادتون نره
    سلام
    من فقط سکوت میکنم سکوت من دال بر اشتباه طرفه و اگر نشد شاید استفاده از فنون شرقی
    سلام علیکم
    اگه لطف کردید به وبلاگ منم یک سر بزنید و دوستان رو معرفی به وبلاگ من کنید.
    با تشکر
    یا علی مدد.
    لینک وبلاگم:بسم رب الشهدا والصدیقین ( شهید جاویدان )
    http://shahedjavedan.persianblog.ir


    اللهم ارزقنا توفیق الشهادة***
    اگه همه سکوت می کنن (همه ی اینایی که این بالا گفتن سکوت می کنیم !!!!!!!!!!)پس این همه دعوا رو عمه ی من می کنه و اون فحشای آبدارو خاله ی من می ده !!!!
    اینا همه فقط دارن شعار می دن .
    من اگه بودم یه دونه می خوابوندم تو گوش طرف .نه به خاطر تهمتش به خاطر فحشی که می ده .اگه قبلا چند تا از این کشیده ها خورده بود دهنش به فحش عادت نمی کرد . این جوری شاید دفعه بعد حداقل به خاطر کتک خوردن جرئت نکنه به کسی فحش بده
  • میترا-مداد سبز
  • درود
    ب روزم با تراژدی آدمک های یک نفره
    مشتاق دیدگاه ارزشمندتون
    سلام


    برگ عشق از شاخه طوبا گرفت
    هر که راه خانه آقا گرفت
    آستان قدس او مشکل گشاست
    این کرامت شیوه موسی الرضاست


    ولادت با سعادت شمش الشموس، سلطان خراسان، ضامن آهو، حضرت علی ابن موسی الرضا-صلوات الله علیه- بر محبین و شیعیان آن حضرت مخصوصاً شما وبلاگ نویس گرامی مبارک باد.

    یا علی

    ملتمس دعا

  • کوچه امید
  • نقاره ها ز اوج مناره وزیده اند
    مردم صدای آمدنت را شنیده اند
    زیباتر از همیشه شده آستان تو
    آقا! چقدر ریسه برایت کشیده اند

    ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه اسلام را به شما و همه مسلمان جهان تبریک میگم.
  • جبهه جهاد گران مجازی
  • دهه کرامت بهانه ای است برای آنانکه دستی بر قلم دارند و کلامی برای گفتن، تا به سلاح قلم و اندیشه و به هر آنچه با آن می شود سطری نگاشت(نون و القلم و ما یسطرون) عرض ارادتی دوباره و تجدید بیعتی جانانه با شاه ولایت جان و بانوی جان جانان داشته باشند .

    اگر طالب حجی مقبول ، در مملکت طوس هستی!

    اگر شبانه با رویای طواف بر قبه عاشورایی حسین به انتظار رویت خورشید تحجد می کنی!

    دست بر قلم و دل به خدا بسپار و بنویس از ...

    موج وبلاگی "از حرمت معصومه تا حریم رضا" از تمام اعضای جبهه جهادگران مجازی و دیگر دوستان که در موج های قبلی همراهمان بودند، دعوت می‌کند که با نوشتن یادداشت‌ در وبلاگ‌های خود به این موج بپیوندند.
  • فدایی ولایت
  • سلام مجدد

    روزی لئون تولستوی در خیابانی راه می رفت که ناآگاهانه به زنی تنه زد. زن بی وقفه شروع به فحش دادن و بد وبیراه گفتن کرد .

    بعد از مدتی که خوب تولستوی را فحش مالی کرد ،تولستوی کلاهش را از سرش برداشت و … محترمانه معذرت خواهی کرد و در پایان گفت : مادمازل من لئون تولستوی هستم .

    زن که بسیار شرمگین شده بود ،عذر خواهی کرد و گفت :چرا شما خودتان را زودتر معرفی نکردید؟ تولستوی در جواب گفت : شما آنچنان غرق معرفی خودتان بودید که به من مجال این کار را ندادید
  • فدایی ولایت
  • سلام
    خداقوت

    مورد (ه)

    همیشه جاری باشید
    التماس دعا-یاعلی
    می گم از خدا بترس، خدا از حق و آبروی بندهاش نمی گذره...
    بعدش محل رو ترک می کردم
  • بنده حقیر خدا
  • سلام
    مطالبتون مثل همیشه خوبن
    الان دارم از حیاط دانشگاه براتون نظر میدم
    موفق باشید
    التماس دعا
    خیلی سوال خوبیه
    اما من فکر میکنم در حل جواب و اینکه برخورد مناسب داشته باشیم زمانه و سن هم تاثیر زیادی داره
  • کوچه امید
  • خوب می دونی با ادم بی ادب که نباید مثل خودش بود پس فرق اون بی ادبی و بی فرهنگ با من چیه.

    می ایستم نگاهش می کنم بعد براش آب می یارم اگر خورد که هیچ اگر نخورد نهایتا به جهنم که نخورد.
  • باران بانو
  • میاستم و جوابشو میدم.

    اگه ببینم خیلی بی حیاستو تو جمع آبرو ریزه هیچی نمیگم . جمع تشخیص میدند حق با کیه !
  • جانباز از اصفهان
  • با سلام بر شما و آگاهان

    با مطلب مهم :

    "توصیه به آیت الله مصباح"

    به روز می باشم. مطلب مهم می باشد حتما" مطالعه بفرماید.
  • جانباز از اصفهان
  • با سلام بر شما و آگاهان

    با مطلب مهم :

    "توصیه به آیت الله مصباح"

    به روز می باشم. مطلب مهم می باشد حتما" مطالعه بفرماید.
    سلام وبلاگ قشنگی داری خوشحال میشم به منم سر بزنی والبته نظر بذاری ...
    وبلاگ من مثل مجله می مونه از بخش هایی مثل بسم الله مقدمه یادداشت و ... تشکیل شده مقدمه رو بخون و واسه یادداشتم نظر بذار مقدمه رو حتما بخون مرسی
    راستی من گزینه ج
    سلام دوست عزیز و بزرگوار
    امیدوارم حالتون خوب باشه و ما رو از دعای خیرتون محروم نکنید.

    پیشاپیش میلاد آقا و مولامون علی ابن موسی الرضا(علیه السلام)رو به شما دوست عزیز و بزرگوار تبریک و تهنیت عرض می کنم.

    اگه تو این ایام راهی حرم شدید ما رو از دعاتون محروم نکنید.

    با پستی با عنوان(معرفی گروه تواشیح و همخوانی دارالعلم قرآن سبزوار و کاری از این گروه در مدح امام رضا(علیه السلام)در خدمتتون هستم.

    اللهم عجل لولیک الفرج

    ایشالله شهید شی.
    شهادت بنده ی حقیر
    التماس دعا
    بسم رب المهدی(عج)
    سلام داداش!خوبی انشالله؟
    آخه شماره ی من به چه دردت می خوره!؟
    بذار اول مطمئن شم همکاریمون ادامه پیدا می کنه بعد!
    راستی اولین پیام کوتاهی که باید ارسال کنیم آماده است!البته اول شما باید تاییدش کنین بعد بشه اولین پیام کوتاه ارسالی ما!فقط زیر این پیام چه اسمی باید بنویسیم!
    موسسه ی فرهنگی مذهبی چی؟
    در ضمن من یه خط ایرانسل واسه این کار خریدم!فکر می کنم اگه همه ی پیامایی که باید بدیم از یه خط ارسال شن بهتر باشه!پس شما باید شماره همه ی اونایی که باید بهشون پیام بدیم رو واسه من لیست کنین تا از همین خط بهشون پیام بدم!خوبه؟
    یه چیز دیگه !فکر کنم اگه کار فرهنگیمون رو با آدمایی شروع کنیم که یا حزب اللهی هستن یا یه خورده حزب اللهی هستن زود تر نتیجه بگیریم و زود تر بتونیم نیرو جمع کنیم!نظرت چیه؟
    یه کار دیگه هم میتونیم انجام بدیم!میتونیم یه وبلاگ به اسم موسسه درست کنیم تا کار فرهنگیمون از سه روش پیامک ،نشریه و وبلاگ گسترش پیدا کنه!نظرت راجع به این یکی چیه؟
    داداش لطفا راجع به تمام چیزایی که گفتم نظرت رو بگو!
    راستی داداش!یه چند روزی نبودی!راستشو بگو!با کی کجا رفته بودی؟
    یا علی
  • فانوس دریایی
  • سلام
    من اول سکوت میکنم و به این فکر میکنم که قضاوت اون فرد چقدر صحت داره
    اگه رفتار من باعثش شده باشه و حق با اون باشه ازش عذرخواهی میکنم
    و اگه اشتباه قضاوت کرده باشه بهش میگم و با چند جمله کوتاه,اونو متوجه اشتباهش میکنم
    بنظرم اینجوری هم خودش شرمنده میشه و هم اینکه فرصت پیدا میکنه به رفتار نادرستش فکر کنه
    _____████ ____________
    _____██████ ___________
    ____████████__________ ▌
    ___███____███_________ █
    ___██_______██__________▌
    __███________█__________▌
    __▌●█________█_________█
    __███_______ █_________█
    ___██_______█________██
    ____________██_______██__▌
    ____█______██______███_ █
    _____▌_____██_____████_█
    __________███___█████_█_█
    ________███__██████__█_█
    ______███__████____██_█
    _____███_█████_████_█
    ____████_██████_███_█__▌
    ___████_█ █__███ _█__██_▌
    __█████_████_▌_█_███_▌
    _█████_██___██___██_█
    _█████_███████_███__█__██
    _███_▌███___██____██_███
    _███_▌█████___███__█__█
    _████_▌▌___█__█_██████
    __██████_████__▌_████
    ___█████_____████████
    ._=--███████████████
    _=--=_-████████████
    =--_=-_=-█████████

    ,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~- .*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~* ¯´¨ ¨`*•~-
    *•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´*•~-.¸,.-~*
    سلام خوبید؟ خوب معلومه سکوت میکنم تا حرفشو بزنه وقتی تموم شد آروم شد اصل قضیه رو براش تعریف میکنم و بهش میگم که داره اشتباه میکنه
  • نگاه بارانی
  • ساکت میمونم تا از عصبانیتش بخوابه بعد خودش میفهمه اشتباه کرده چون کسی که تو عصبانیت حرفی بزنه سریع بعدش پشیمون میشه.
  • یک لیوان دریا
  • سلام
    شرمنده گوشیم چند روزی هست آنتن دهیش خراب شده....اگر کار دارین به ایمیلم بفرستین
    اول منطقی از خودم دفاع می کنم اما اگر اثر نداشت بستگی داره به رفتار طرف مقابل. ممکنه بعدش گزینه (ه) باشه.
    سلام
    تو این موقعیت نبودم تا حالا با این اوصاف .
    ولی خیلی خوبه که احادیث راهنما و الگوی ما بشن که قطعا درست ترین راه ممکنه .
    ممنون از نکته جالبتون
    گزینه ه) درسته و تاثیر گذار ولی من گزینه ی ج) رو تا حالا انتخاب می کردم
    ولی از حالا که تو وب زیباتون گزینه ی ه رو خوندم سعی می کنم اونو انتخاب کنم چون احساس می کنم تاثیر گذار تره
    حدیث عنوان بصری عالی بود
    دعامون کنید
    اول جوابشو می دادم اگه جواب نداد وای میستم جلوش و می خندم به حرفاش اونوقت اعصابش خورد میشه و کم میاره

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">