باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

کنکور امر به معروف و نهی از منکر/سوال4

| جمعه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰۱:۲۰ ب.ظ | ۴۴ نظر
سوال4/در یک پارک چشمتان به یک فردی میخورد که بعد از خوردن چیبس زباله اش را بر روی زمین میاندازد،عکس العمل شما چیست؟

پیرترین رفتگر تهران

 

الف) فقط نگاه میکنم و به بغل دستیم میگم میبینی چه قدر آدم بی فرهنگیه...

ب)میرم جلوتر بهش میگم ببخشید اینجا مکان عمومیه لطفا آشغال رو زمین نریزید

ج) بدون هیچ حرفی میروم زباله ای را که روی زمین انداخته رو از رو زمین بر میدارم و جلوی رویش آن را به سطل زباله می اندازم

د)مگه باید کاری کنم! دوست داشته آشغالشو زمین ریخته..به منچه!

ه)پارک رفتگر داره. پول میگیره این کارها رو انجام بده دیگه...نمیخوام بیکار باشه، افسرده میشه!

.........

منکراتی که در سطح جامعه وجود دارد و می شود از آنها نهی کرد و باید نهی کرد ، از جمله اینهاست : اتلاف منابع عمومی ، اتلاف منابع حیاتی ، اتلاف برق، اتلاف وسایل سوخت، اتلاف مواد غذایی ، اسراف در آب و اسراف در نان . ما این همه ضایعات نان داریم؛ اصلاً این یک منکر است ؛ یک منکر دینی است؛ یک منکر اقتصادی و اجتماعی است؛ نهی ازاین منکر هم لازم است ؛ هر کسی به طریقی که می تواند؛ یک مسؤول یک طور می تواند، یک مشتری نانوایی یک طور می تواند، یک کارگر نانوایی طور دیگر می تواند

بیاناتمقام معظم رهبری

نظرات  (۴۴)

ج
تو دلم میگم عجب آدم بی فرهنگیه !
بعد یک اخم میکنم و چپ چپ طرف رو نگاه میکنم! در این مرحله معمولا باید خجالت بکشه و زباله اش رو برداره از روی زمین.

اگرم این روش جواب نداد ، با توجه به شرایط محیطی یا برمیدارم و میذارم تو سطل یا ببینم شرایط جور نیست بیخیال میشم و میرم!

ای آقا !
نمیشه که از این گزینه ها یکی رو انتخاب کرد! خب با شرایط عکس العمل ها متفاوته!!!
ج...
گزینه دو.اگه هم گوش نداد سرم رو با تاسف براش تکون میدم
من توی خیابون وهمه جاانقدرسرم شلوغه که به رفتاردیگران اهمیتی نمیدم.اصلابه من چه که اوآقامیخوادآشغالشوروزمین بندازه یاتوسطل آشغال.آدم بایدحواسش به کارخودش باشه که یه وقت توخیابون گندنزنه.
و چه بی تفاوت به عادتها عادت کرده ایم و بی خیال از همه آنها میگذریم
  • پابرهنگان ایران - حمید
  • همین مطلب رفتگر حاج آقا
    سلام برادر
    ارادت
    اگه مطلب جدید گذاشتم خبرت میکنم .یه را خوب هم وجود داره . در قسمت مدیریت وبلاگ یه بخشی به نام وبلاگ دوستان وجود داره !! هر وبلاگی را که اونجا وارد کنی هر وقت که به روز شد مشخص میکنه !!
    موفق باشی
    اومد؟
    بگید به من
    سوال سختیه...!!
    اما معمولا بسته به شرایط و موقیتی که خودمم توش هستم گزینه ج یا الف رو انتخاب میکنم!!
  • نازنین ومصطفی جون
  • ج
    سلام
    من احتمالاً گزینه ج رو انجام می دم و بعدش برمیگردم توی چشاش خیره خیره نگاه می کنم و یه لبخند تلخ میزنم .
    روایته که میگن بهترین نوع امر به معروف عملیشه .
    حضرت علی (ع) در وصیت به امام حسن و امام حسین ع می فرماید : اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نباشد ، افراد بدکار بر شما مسلط می شوند و دعاهای شما مستجاب نمی شود .


    والا اینقده من به دروروبری ها و خانواده تذکر دادم زبونم پوستش کنده شده... بعدشم تازه خودم آدم بده می شم.... که هی گیر میدی و زشته هی ایراد نگیر و ......
    بعد از کلی فکر کردن تونستم دوتا موضوع پیدا کنم.
    البته تو یکیش یه شک دارم.که عرض میکنم خدمتتون.
    1)پشت ترافیک نشستید. ماشین کناری تون مدام بوق می زند.به تابلوی بوق زدن ممنوع کنار بیمارستان توجه نمیکند و هی با الفاظ بیجا و داد زدن اعصاب بقیه را تحت فشار قرار میدهد
    1)شما هم با همان الفاظ جوابش را میدهید و با فریاد میگویید : داد نزن...
    2)سکوت میکنین. شیشه ماشین را بالا میدهید و صدای رادیورا زیاد میکنید تا صدای خراشیده راننده ماشین کناری به گوشتان نرسد.
    3) یکی از کتاب چه هایی که برای ماشین تان تهیه کردید طوریکه همان راننده متوجه شود مشغول خواندنش میشوید.
    4) با کلام آرام و تطمئنیه او را دعوت به آرامش می کنید.

    2)پله های آپارتمان را به سمت خانه خود طی میکنید. در بین راه صدای دعوای زوج همسایه را می شنوید...
    1)بی تفاوت به راه خود ادامه میدهید و ترجیح میدین تو زندگی مردم دخالت نکنین و اعتقاد دارین این دعواها نمک زندگیه
    2) فردایش روی تابلوی اعلانات ساختمان یادآور میشید که از قوانین آپارتمان نشینی آن است که صدایتان مزاحم همسایه نباشد
    3) همان موقع در خانه شان را میزنید و آنها را دعوت به سکوت و آرامش میکنید.
    4) سعی میکنید در طی ملاقات های بعدی با این همسایه تان بیشتر صمیمی شوید و برادرانه در مشکل هایش کمکش و راهنمایی اش کنید.

    در مورد سوال دوم راستش شک دارم. فک میکنم کمی هم بحث حریم خصوصی افراد پیش می اید. حالا هرجور خودتان صلاح میدانید. اگر جایی احساس کردین مشکل دارد. زحمت بکشید و با قلم خودتان اصلاحش کنین.
    راستی قالب وبتان را چرا عوض کردین؟
    منتظر نظرتان هستم.
  • منتظران ظهور- گروهی از دانشجویان پزشکی
  • سلام
    گزینه ج از همه بهتره و گزینه ب هم اگه با اخلاق خوب صورت بگیره خوبه ولی اینا رو به حرف میگم و گرنه اکثر ما در عمل گزینه 1 را انجام میدیم شاید خجالت می کشیم و فکر می کنیم اگه گزینه ب یا ج رو انجام بدیم خودمون رو کوچیک کردیم و یا شاید بگیم که طرف که درست بشو نیست چرا الکی خودمون رو به زحمت بیندازیم؛ آیا این طور نیست؟!!!
    هوالحق
    سلام...
    1.حالا اگه به جای چیپس چیز دیگه ای بود چی؟!...چیزی که نمی شه راحت بهش دست زد...مثلا پوست یا هسته میوه؟؟؟!!!

    2."...برای کنکور امر به معروف و نهی از منکر باید اول درس امر به معروف و نهی از منکر رو بخونیم..."نکته بسیار دقیق و ظریفیه!
    اما فقط درس خوندن صرف ملاک نیست...باید روش های امر و نهی کردن رو هم به خوبی و دقیق یاد گرفت!
    به قول یکی از اساتید:"فرمولی نمی شه کار کرد.هر منکری یک روش نهی داره.بایدطوری روی یادگیری روش ها مصرانه کار کنید که بدونید با هر مورد چه برخوردی بکنید"...و این یعنی اول سختی...!

    3.این طرح ای(بررسی مصداقی امرونهی)خیلی خیلی مفیده.اگر که ادامه پیدا کنه که عالی می شه.دغدغه ی خیلی از افراده.
  • جانباز از اصفهان
  • با سلام بر شما و دوستان

    با مطلب مهم:

    "چه شده است عده وسیعی کمر به قتل سیاسی احمدی نژاد بسته اند"

    به روز می باشم. حتما" مطالعه بفرمایید.
    سلام
    من گزینه ی 2 را انتخاب می کنم
    تا حالا هم خیلی برام پیش اومده و همین کار را کردم
    یه بار به یه آقا تذکر دادم
    گفت باشه الان بر می دارم
    بعد جلوی چشم من همین طور که داشت این جمله را می گفت رفت سوار ماشیتش شد و گازشو گرفت
    خیلی بهم برخورد
    حتی اون قدر وجود نداشت که بگه بر نمی دارم
    اون موقع فکر کردم وقتی مردم ان قدر بی فرهنگن من چرا باید بهشون تذکر بدم
    اما اون موقع عصبانی بودم...
    (به روزم ...)
    سلام . خیلی خوبه امر به معروف و نهی از منکر به این میگن . من گزینه ی ج را انتخاب می کنم / خوبه ؟
  • جانباز از اصفهان
  • با سلام بر شما و دوستان

    با مطلب مهم:

    "چه شده است عده وسیعی کمر به قتل سیاسی احمدی نژاد بسته اند"

    به روز می باشم. حتما" مطالعه بفرمایید.
    همه موارد
  • فدایی ولایت
  • سلام
    ممنون از حضورت
    منم همیشه میام

    موفق - یاعلی
    سلام برادر
    دمت گرم
    واقعا ما به این آموزه های چند خطی خیلی نیاز داریم
    عالی بود
    به قول آقای قرآئتی تفسیر 5 دقیقه ای شما هم آموزش چند خطی
    سلام دوست عزیزم

    با مطلب جدید (( شهیدان زنده اند ما چرا بجنگیم ...!!؟؟)) به روزم
    خوشحال می شم سر بزنید!!

    پایدار باشید

    یاعلی
    سلام
    ای ول رفیق
    واقعا مطالب جالبی داری !!!
    شما رو لینک کردم
    خوشحال میشم منو به نام( فریاد سکوت )به پیوند هاتون اضافه کنین...
  • فدایی ولایت
  • سلام
    اِه چرا نیومدی
    ج

    موفق - یاعلی
  • اشاره نشانه ها
  • سلام

    جیم

    موفق باشید
    سلام

    امر به معروف و نهی از منکر از ارکان دین است.

    با "آزادی بیان، دلیل رد چادر!!" به روزم.
  • چفیه گرافیک- چفیه کلیپ
  • سلام عزیز.
    شما هم با افتخار بسیار لینک شدید.
    یا علی
    با سلام خدمت صاحب وبلاگ
    همیشه که نمیشه خودت بری و بدون هیچ تذکری این کار را انجام بدی . این کار باعث میشه این اشخاص روز به روز بیشتر به این کار خود ادامه بدن پس خود من ترجیح میدم اول گزینه ج را انجام بدم و بعد از ان حتما تذکر خواهم داد
    گرچه اکثر افراد زمانی که میبینن کسی زباله انها را برداشت خودشان شرمزده میشوند و این خود تذکری مشهود هست
    سلام احوال شما جواب سوالتون میرم تو روش نگاه میکنم میگم قربون فرهنگت !!!!
    سلام
    اینجور مواقع واقعا نمی دونم باید چی کار کرد ولی عموما مثل آمهای لال می شم(می دونم که باید خجالت بکشم)
  • فاطمه (هموطن)

  • اینا واسه این بود که نظر قبلیم رو تایید نکردین
    شاید ببخشم
    من هم گزینه ی اول و سوم رو انتخاب میکنم چون همین کار رو هم میکنم
    یا علی
    در مورد آشغال رو زمین ریختن خیلی حساسم.
    ترجیحا بهش تذکر میدم. زیاد دوست ندارم خودم آشغالشو جمع کنم...
    نظر من رو تو پست قبلی چرا تایید نکریدن جناب؟ مشکلی داشت؟
    گزینه جیم رو انتخاب می کنم که بارها هم شده این کار رو انجام دادم.

    یا حق
    سلام وب باحالی دارین خوشحال میشم به من سر بزنید و نظر بدید

    موفق باشین
  • من یک مسافرم
  • گزینه ج
    اکثر اوقات همین گزینه ج رو انجام میدم.
    " ولتکن منکم امت یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون" آل عمران/104

    " وباید از میان شما همواره گروهی باشند که مردم را به نیکی ها دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند و اینانند که رستگارانند."
  • فصل رویش-تسبیح-پلاک
  • سلام.
    زیر ذره بین گذاشته ای! من دختر و پسری بدحجاب و بدفتار را می بینم که در پارک راه میروند و بستنی می خورند و چوب بستنی شان را روی زمین می اندازند و به من که چادر پوشیده ام چپ چپ نگاه می کنند و ..
    سلام...
    من فکر کنم اکثر مردم گزینه د یا الف رو انتخاب می کنن...
    و اگه راستش رو بخواید، خودم هم طبق گزینه الف عمل می کنم.
    .
    .
    .
    برای کنکور امر به معروف و نهی از منکر باید اول درس امر به معروف و نهی از منکر رو بخونیم، کتاباش همونایی ان که دارن رو تاقچه خونمون خاک می خورن... کلاساشم که مسجد ها باشن مجانی ان، ساعتشم شاید سر جمع روزی یک ساعت نشه...
  • امت حزب الله
  • خدا خیرت بده
    گاهی اوقات گزینه ج
    چون خیلی به این مساله حساسم
    و فک میکنم فقط آدمای بی مسوولیت و مغرور از این کارا میکنن
    و متنفرم از اینجور آدما و این جور کارها
  • پرستوی مهاجر
  • انصافا سوال ها سخت هستند. هر کدام را که می خواهی انتخاب کنی مطمئن نیستی . شاید دروغ گفته باشم. شاید همیشه یک گزینه راانتخاب نکنم. شاید... تا اینجا که نمره صفر ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">