باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

باید کاری کرد

وبگاه شخصی حسن عبدالصمد

خانواده(۱)

| دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۰، ۰۱:۵۶ ب.ظ | ۸ نظر

انسان که ماشین نیست

(انسان در تلاطم‌های زندگی که ناشی از برخوردهای ناگزیر است، به دنبال یک فرصت می‌گردد تا به آن پناه برد. اگر یک زوج باشند، در این تلاطم‌ها به یکدیگر پناه می‌برند، زن به شوهرش پناه می‌برد و شوهر هم به زنش پناه می‌برد.

مرد در کشاکش زندگی مردانه خود، احتیاج به یک لحظة آرامشی دارد تا بتواند راه را ادامه بدهد. آن لحظة آرام کی است؟ همان وقتی است که او در محیط سرشار از محبت و عطوفت خانوادگی خودش قرار می‌گیرد. با همسر خودش که به او عشق می‌ورزد، با اوست، در کنار اوست و با او احساس یگانگی می‌کند. وقتی با همسر خود مواجه می‌شود، این همان لحظه آسایش و آرامش است.

زن هم در کشاکش زندگی زنانه خود، با بحران‌ها و با تلاطم‌هایی مواجه می‌شود چه در محیط بیرون از خانه مشغول تلاش و فعالیت و کارهای گوناگون سیاسی، اجتماعی و... باشد یا در داخل خانه مشغول باشد که زحمت و اهمیتش کمتر از کار بیرون نیست. حالا زن در این کشاکش به تلاطم‌هایی برخورد می‌کند و چون روح او ظریف‌تر است، بیش‌تر به آرامش، به آسایش، به تکیه کردن به یک شخص مطمئن احتیاج دارد. او کیست؟ او شوهر است.
انسان که ماشین نیست، انسان روح است، انسان معنویت است، انسان عواطف و احساسات است. حالا می‌خواهد آرامش پیدا کند. این آرامش کجاست؟ محیط خانواده است.
 

زن نصف موجودی خانواده است

از طرف مرد وظیفه این طور است که ضرورت های زن را درک کند، احساسات او را بفهمد، نسبت به حال او غافل نباشد و خود را صاحب اختیار مطلق العنان او در خانه نداند.  زن و شوهر دو نفرند، دو شریک اند، دو رفیق اند، هر کدام یک وسعی از لحاظ فکری و روحی دارند.

مرد باید به زن کمک کند تا عقب ماندگی هایی را که در جامعه ما دارند ، جبران کند. البته مراد از این عقب ماندگی ها، آن چیزهایی نیست که امروز به تقلید از فرنگی ها در جامعه ی ما مطرح می شود. بلکه مراد معرفت است. مراد تحصیلات است. مراد پیدا شدن روح اندیشه و تأمل و فکر در زن است. مراد اینهاست که هر چه مرد بتواند باید در این زمینه به همسرش کمک کند. اگر زن می خواهد کاری انجام بدهد یا در فعالیت های اجتماعی سهیم باشد، در حد اقتضای وضع زندگی خانوادگی، مانع او نشود.

 مرد نباید خیال کند چون می رود توی کوچه و بازار و با این و آن سر و کله می زند و یک شاهی - صنّار پول می آورد خانه، همه چیز دیگر مال اوست؛ نه ! آنچه او می آورد نصف موجودی همه این خانواده است. نصف دیگر این خانم است. اختیارات خانم، کدبانویی خانم، رأی و نظر و نیاز های روحی خانم، اینها را باید رعایت کند.

این طور نباشد که مردچون در دوران مجردی ساعت ده شب می آمده خانه ی پدر و مادرش، حالا هم که زن گرفته این طور ادامه بدهد، نه! حالا باید ملاحظه همسرش را بکند.

در قدیم، بعضی مرد ها خورد را مالک زن می دانستند... نه! همان قدری که شما در محیط خانواده ذی حق هستید او هم ذی حق است. نباید به زن زور بگویید و تحمیل کنید، چون به حسب جسم، او ضعیف تر است، بعضی ها خیال می کنند که بله، حالا باید زور بگویند، صدایشان را کلفت کنند دعوا  کنند و تحمیل کنند...)

منبع : کتاب بروید باهم بسازید - توصیه های رهبر معظم انقلاب به همسران

 
لطفا نظر خود در مورد این جملات بیان کنید

 

نظرات  (۸)

ممنون از حضورتون
سلام
ممنون برادر از این جملات نابی که گذاشتید واقعا زیبا بود
اگر کمی به توصیه های ولی امرمون توجه میکردیم اینقدر تو زندگی مشکل به وجود نمی اومد....
محتاجم به دعای خیرتان
سلام
خیلی زیباست
خوش بحال اونایی که این نکات رو در زندگی مشترکشون رعایت و اون رو بیمه می کنن.
اگه این ها رو می فهمیدیم که حال و روزمون این نبود
این سخنان زیبا مشخص که مال امام خامنه ایی
  • بیدار باش...
  • بسم الله
    یک چیز برام جالب بود
    و اون اینکه چقدر سمت و سوی مردم به سمت خانواده و چقدر به سمت سیاست است
    مثلا همینجا وقتی درباره خانواده گفته شده فقط یک نفر کامنت گذاشته و وقتی بحث سیاسی می شه 31 ی کامنت!!!
    البته موج نرم در فضای خانواده را باید طوری دیگر هم مطرح کرد.
    و من الله التوفیق
    سلام علیکم!
    حرف ندارد این آقای ما!
    متاسفانه ما نمی خواهیم خیلی ایشان را بشناسیم!
    خدانگهدار
    سلام

    حوریان بشارت تولد او را به آسمانها بردند.

    در آسمان از یمن قدوم او نورى پدیدار آمد و ساطع گردید که تا آن زمان سماواتیان چنین نورى را رؤیت ننموده بودند.

    بانوان خدیجه را شادباش گفته از میمنت و مبارکى و طهارت نسلش سخن ها گفتند.

    خدیجه با سرورى زایدالوصف کودک را در آغوش کشید .

    موفق وکربلایی باشید
    وووووووووی عجب جالب بود.....
    ممنون.

    خوبید شما الان؟؟؟؟؟بهترید؟؟؟؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">